moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Siła w tradycji” – pierwszy taki konkurs

Wybór patrona, prezentacja książki oraz filmu w dowolnej formie – takie trzy zadania czekają na uczestników konkursu „Siła w tradycji”. Adresowany jest do uczniów szkół, które prowadzą Piony Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych. Takich szkół jest w Polsce ponad 50, w sumie ok. 2 tys. uczniów chodzi do klas mundurowych.

– Młodzieży, która zdecydowała się na szkolenie wojskowe w ramach edukacji, chcemy pokazać, że równie ważne jak praktyczne ćwiczenia w mundurze jest wychowanie patriotyczne – mówi Waldemar Zubek, dyr. Biura do Spraw Proobronnych.

Organizatorami konkursu są Biuro do Spraw Proobronnych oraz Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej. Do zawodów staną uczniowie szkół zakwalifikowanych do „Pilotażowego programu wspierania szkół ponadgimnazjalnych prowadzących Piony Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych”. – Nie chodzi nam wyłącznie o szkolenie wojskowe. Istotna też jest szeroko pojęta edukacja i wychowanie patriotyczne, budowanie w uczniach poczucia świadomości narodowej, pogłębienie ich wiedzy historycznej – dodaje Waldemar Zubek.

Ta edycja konkursu ma nawiązywać do tegorocznych obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. – Zależy nam także na promocji sił zbrojnych jako instytucji upowszechniającej tradycje orężne i pamięć o bohaterach narodowych i innych postaciach historycznych – podkreśla płk Artur Gałecki, dyr. Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej, instytucji współorganizującej konkurs.

Trzy zadania na start

Uczestnicy konkursu mają do wykonania trzy zadania. W pierwszym muszą wybrać bohatera, patrona swojej klasy. Powinna to być postać historyczna lub oddział wojskowy związany z regionem. – W tym zadaniu nie chodzi wyłącznie o wykazanie się wiedzą na temat życia i działalności wybranej osoby. Uczniowie muszą uzasadnić swój wybór, a częścią pracy powinna być także informacja o tym, w jaki sposób wybrali patrona – wyjaśnia płk Mirosław Mika, szef zespołu ds. szkolenia Biura do Spraw Proobronnych.

W zadaniu drugim uczniowie muszą wykazać się znajomością treści przynajmniej jednej z proponowanych książek. – Szkoła ma prawo zgłosić własną lekturę związaną z tematyką konkursu, ale przedstawiono także do wyboru kilkanaście pozycji, w tym powieści i opowiadania, wspomnienia i dzienniki, a także teksty źródłowe i pozycje z polityki publicystycznej – mówi płk Mika. Na liście zaproponowanych lektur znalazły się m.in. „Droga donikąd” Józefa Mackiewicza, wspomnienia Andrzeja Chciuka „Atlantyda, opowieść o Wielkim Księstwie Bałaku” czy dzienniki Zdzisława Brońskiego „Uskok”.

W zadaniu trzecim liczyć się będzie znajomość fabuły przynajmniej jednego z proponowanych lub wybranych filmów. Na liście konkursowej jest 12 filmów, m.in. „Katyń” Andrzeja Wajdy, „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego, „Miasto 44” Jana Komasy, „Generał Nil” Ryszarda Bugajskiego, „Jack Strong” Władysława Pasikowskiego czy „Karbala” Krzysztofa Łukaszewicza. Wśród filmowych propozycji znalazły się również spektakle Teatru Telewizji: „Inka. 1946” Wojciecha Tomczyka oraz „Usłyszcie mój krzyk” – dokument o Ryszardzie Siwcu, który dokonał samospalenia na Stadionie Dziesięciolecia w akcie sprzeciwu wobec udziału Polski w interwencji w Czechosłowacji w 1968 r.

Liczy się kreatywność

Wszystkie trzy zadania mogą być wykonane w dowolnej formie: pracy pisemnej, prezentacji filmowej lub prezentacji multimedialnej. – Prace konkursowe można wykonać w dowolnej formie. Przykładowo – patrona można przedstawić w formie filmu, książkę jako prezentację, a film opisać. Wszystko zależy od pomysłowości i kreatywności samych uczestników – podkreśla płk Mika.

Konkurs będzie się składał z dwóch etapów. Pierwszy zostanie przeprowadzony w szkołach, które w wewnętrznych kwalifikacjach wybiorą pracę konkursową, jej autorzy będą reprezentować szkołę w drugim etapie. – Pierwsza część konkursu musi zostać przeprowadzona do 30 maja 2018 roku. Następnie w drugiej połowie czerwca wytypowane prace trzeba przesłać do naszego biura – wyjaśnia płk Mika.

W drugim etapie komisja konkursowa oceni nadesłane przez szkoły prace. Liczyć się będzie m.in. wartość merytoryczna, samodzielność wykonania (w tym poszukiwanie źródeł informacji), oryginalność i zgodność pracy z tematem. – Liczymy, że taka forma konkursu pozwoli młodzieży kształtować swoje umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i korzystania z różnych źródeł informacji, podejmowania odpowiedzialnych decyzji oraz uzasadniania swoich wyborów – podkreśla dyr. Waldemar Zubek. Rozstrzygnięcie konkursu i wyłonienie trzech najlepszych prac odbędzie się 20 czerwca 2018 roku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: mat. organizatora

dodaj komentarz

komentarze


Odznaczenia dla amerykańskich żołnierzy
 
Olimp w Paryżu
Jutrzenka swobody
Jak dowodzić plutonem szturmowym? Nowy kurs w 6 BPD
Witos i spadochroniarze
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Czworonożny żandarm w Paryżu
Świętujemy naszą niepodległość
Karta dla rodzin wojskowych
Strategiczne partnerstwo
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Szkolenie 1000 m pod ziemią
Zmiana warty w PKW Liban
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Ostre słowa, mocne ciosy
Foka po egejsku
Nominacje generalskie na 106. rocznicę odzyskania niepodległości
Namiastka selekcji
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Kleszcze pod kontrolą
Nowe pojazdy dla armii
„Bezpieczne Podlasie” na półmetku
Capstrzyk rozpoczął świętowanie niepodległości
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Żeby nie poddać się PTSD
Breda w polskich rękach
The Power of Buzdygan Award
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Polski wkład w F-16
Byłe urzędniczki MON-u z zarzutami
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Szef MON-u o podkomisji smoleńskiej
Olympus in Paris
Rumunia, czyli od ćwiczeń do ćwiczeń
Święto marynarzy po nowemu
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Żołnierze, zdaliście egzamin celująco
Długa droga do Bredy
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Rosomaki na Litwie
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Ostrogi dla polskich żołnierzy
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Ile GROM-u jest w „Diable”?
Polska liderem pomocy Ukrainie
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie „JAG” już działa
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
Każda żałoba jest inna
Snipery dla polskich FA-50
Polsko-czeska współpraca na rzecz bezpieczeństwa
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Kask weterana w słusznej sprawie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO