moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mustang po raz trzeci

W wersji nieopancerzonej muszą przewozić sześć osób i tonę ładunku, a w opancerzonej – czterech pasażerów i co najmniej 600 kg ładunku. Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, powinny też mieć napęd na wszystkie osie. Wojsko znów szuka wozów, które zastąpią Honkery. Poprzedni przetarg został unieważniony z powodu zbyt wysokiej ceny.

Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg, w ramach którego szuka dla wojska pojazdów osobowo-terenowych. Firmy zainteresowane postępowaniem mogą się zgłaszać do 29 września.  

Jakich aut szuka armia? Przede wszystkim dwóch typów: opancerzonych i nieopancerzonych. W obu przypadkach mają to być pojazdy ważące nie więcej niż 3,5 tony, z napędem na obie osie. Wojsko dopuszcza jednak rozwiązanie, gdy napędzana jest tylko tylna oś z dołączonym napędem osi przedniej.

Samochody powinny mieć prześwit nie mniejszy niż 22 cm (odległość od podwozia do podłoża) i bez specjalnych przygotowań pokonać przeszkodę wodną półmetrowej głębokości. Pojazdy nieopancerzone, których armia chce kupić 859 (z opcją 812 dodatkowych), muszą być przystosowane do zabrania sześciu pasażerów (plus kierowca) oraz tony ładunku.

Samochodów opancerzonych wojsko potrzebuje znacznie mniej, bo tylko 41. Te pojazdy muszą zapewniać ochronę zarówno przed ostrzałem, jak i EOD, czyli improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi na poziomie 1 według STANAG-u 4569. Mają być też przystosowane do przewożenia czterech pasażerów i co najmniej 600 kg ładunku.

Wojsko chce, by pierwsze Mustangi, bo taki kryptonim nosi wóz mający zastąpić Honkery,  trafiły do jednostek w przyszłym roku. Dostawy mają się zakończyć w 2022 roku.

Poprzedni przetarg na zakup Mustangów ogłoszono w lipcu 2017 roku. Został on unieważniony przez MON dwa miesiące temu. Powód był prozaiczny, wpłynęła tylko jedna oferta – od konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego z Warszawy (lider) i Concept Sp. z o.o. z Bielska-Białej, które zażądało zbyt wysokiej ceny. – Wykonawca deklarował realizację zamówienia za całkowitą wartość 524 mln zł. Oferowana cena przewyższa o około 119% kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na zamówienie, czyli 239 mln zł – poinformował Paweł Mączka, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia.

Podobny powód – zbyt wysoka cena – był przyczyną unieważnienia w czerwcu 2017 roku pierwszego przetargu na Mustangi. W postępowaniu ogłoszonym w 2015 roku jedyny oferent – konsorcjum PGZ i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych – zażądało za dostawę 882 sztuk Forda Rangera ponad dwa miliardy złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: www.honker.com

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1535433840
polecam głos rozsądku : https://www.youtube.com/watch?v=3GGTcRO372k - zmienić podzespoły na nowocześniejsze i mniej paliwo żerne .
DB-3F-9C-53
~wz.34
1534773960
A nie można by Honkera dalej produkować ? ( tylko na lepszych podzespołach oczywiście)
77-8D-1A-9B
~jon
1534756560
2mld za 882 Fordy ??? przeciez to ponad 2mln za szt wychodzi...
86-80-AA-CC

Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
 
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Sprawa katyńska à la española
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
Ocalały z transportu do Katynia
Szpej na miarę potrzeb
V Korpus z nowym dowódcą
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
Głos z katyńskich mogił
Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie
NATO na północnym szlaku
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Przygotowania czas zacząć
Zmiany w dodatkach stażowych
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ogień w podziemiu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Mundury w linii... produkcyjnej
Na straży wschodniej flanki NATO
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Optyka dla żołnierzy
Kurs z dzwonem
Rakiety dla Jastrzębi
Zapomniana Legia Cudzoziemska
Zbrodnia made in ZSRS
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Prawda o zbrodni katyńskiej
Ramię w ramię z aliantami
Święto wojskowego sportu
Odstraszanie i obrona
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojsko inwestuje w Limanowej
Wojna w świętym mieście, epilog
Jak wyszkolić pilota F-16?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Jeśli nie Jastrząb, to…
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO