moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Kraków” z norweskimi logistykami

Norwescy żołnierze zostaną przerzuceni do Polski na pokładzie okrętu transportowo-minowego ORP „Kraków”. Ich celem jest drawski poligon, na którym trwają międzynarodowe ćwiczenia „Capable Logistician”. Wczoraj okręt wyruszył ze Świnoujścia do Oslo. Pod koniec tygodnia powinien zameldować się w Szczecinie.

Przejście ze Świnoujścia do Oslo powinno zająć okrętowi nie więcej niż dwa dni. Trasa jednak, choć niezbyt długa, wiedzie przez trudne nawigacyjnie akweny. Aby dotrzeć do stolicy Norwegii, należy przepłynąć Cieśniny Duńskie, gdzie panuje intensywny ruch, zaś na dnie morza znajduje się sporo podwodnej infrastruktury. Samo Oslo leży w głębi upstrzonego wysepkami fiordu. – Jednostki, które tam zmierzają, zwykle biorą na pokład miejscowego pilota, by pomógł im bezpiecznie dotrzeć do portu – tłumaczy kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. – Dla naszych marynarzy taki rejs to doskonała okazja do szkolenia – dodaje. Ale to nie jedyny cel. Już na miejscu na ORP „Kraków” zostaną zaokrętowani norwescy logistycy wraz ze sprzętem. – Na pokład wjadą cztery specjalistyczne ciężarówki, trzy jeepy, zostaną rozmieszczone cztery kontenery ze sprzętem. Do tego dojdzie jeszcze 19 żołnierzy – wylicza kmdr ppor. Lewandowski. Okręt przerzuci ich do Polski. Nie zatrzyma się jednak w macierzystym Świnoujściu. Przez Świnę i Kanał Piastowski dotrze na Zalew Szczeciński, a następnie dobije do portu w Szczecinie. Tam transport zostanie rozładowany, a żołnierze wyruszą w kierunku Drawska.

Na tamtejszym poligonie na początku czerwca rozpocznie się międzynarodowe ćwiczenie wojsk logistycznych pod kryptonimem „Capable Logistician 2019”. Przedsięwzięcie zostało zorganizowane przez Wielonarodowe Centrum Koordynacji i Logistyki w Pradze. To już trzecia jego edycja. Poprzednie odbyły się na Słowacji i Węgrzech. – Tegoroczne ćwiczenia są największe. Zgromadzą żołnierzy z 29 krajów w łącznej liczbie około 3500, w tym ponad 2500 żołnierzy Wojska Polskiego. Przewiduje się, że zostanie w nie zaangażowanych około 950 jednostek sprzętowych – zapowiada mjr Krystian Boryń z Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, jednego ze współorganizatorów „Capable Logistician 2019”. Na manewry swoich przedstawicieli wysłały przede wszystkim państwa NATO, ale również Bośnia i Hercegowina, Gruzja czy Jordania. W roli wojsk operacyjnych obsadzone zostały pododdziały 10 Brygady Kawalerii Pancernej. To właśnie one są wspierane na polu walki przez wielonarodowe jednostki logistyczne.

Tymczasem przerzut norweskiego oddziału z Oslo do Szczecina wpisuje się w szeroki kontekst ostatnich działań NATO. Państwa Sojuszu w różnych konfiguracjach ćwiczą przemieszczanie żołnierzy i sprzętu na duże odległości i rozmieszczanie ich na tzw. wschodniej flance. Tak działo się np. na początku maja, kiedy to natowscy żołnierze wyruszyli do Estonii, gdzie prowadzone było ćwiczenie „Spring Storm 2019”. W przedsięwzięcie również zaangażowany został jeden z okrętów transportowo-minowych (OTRM) ze Świnoujścia – ORP „Gniezno”. Na jego pokładzie na estoński poligon przetransportowane zostały wyrzutnie i pojazdy Morskiej Jednostki Rakietowej. Dla MJR były to pierwsze ćwiczenia poza krajem.

Ale załogi OTRM-ów podobne doświadczenia zdobywały już wcześniej. W 2011 roku ORP „Lublin” przerzucił na „Pashtun Dagger” do Wielkiej Brytanii 50 żołnierzy i samochody należące do 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej. Dwa lata później na pokładzie tego samego okrętu do Estonii wyruszyli Niemcy z 610 Batalionu Łączności w Prenzlau. Po dotarciu na miejsce wzięli udział w manewrach „Saber Strike”. Z kolei w latach 2015 i 2018 z pokładu OTRM-ów podczas ćwiczenia „Baltops” desantowali się żołnierze piechoty morskiej z Finlandii, Szwecji oraz USA.

W 8 Flotylli Obrony Wybrzeża służy pięć okrętów typu Lublin. Wszystkie zostały zbudowane w gdańskiej Stoczni Północnej (obecnie Remontowa Shipbuilding S.A). Do linii wchodziły w latach 1989–1991. – To okręty bardzo wszechstronne – przyznaje kmdr ppor. Lewandowski. – Na pokład każdego z nich może wjechać 17 ciężarówek albo dziewięć czołgów. Jest też miejsce dla żołnierzy – dodaje. Dzięki specyficznej konstrukcji okręt może podejść bardzo blisko plaży. Wysadza tam desant albo zabiera sprzęt. Na taką operację pozwalają mu płaskie dno, zbiorniki balastowe i kotwica na długim łańcuchu. Kiedy jednostka zamierza odejść od brzegu, zbiorniki są opróżniane, zaś ona po prostu ześlizguje się na głębszą wodę. Dodatkowo, podczas zwijania łańcucha ciężar kotwicy w znacznej odległości „wyciąga” okręt na pełne morze. OTRM-y zabierają na pokład od 50 do 80 min. Mogą ustawiać zagrody minowe albo też torować przejście w zagrodach ustawionych przez przeciwnika. Załogi robią to za pomocą wystrzeliwanych z pokładu ładunków wydłużonych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. szt. mar. Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
 
Prezydent Andrzej Duda w Forcie Stewart
Odstraszanie i obrona
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zapomniana Legia Cudzoziemska
Wojna w świętym mieście, część pierwsza
Ogień w podziemiu
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
Wojsko inwestuje w Limanowej
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Weterani i bokser „Master”
Przygotowania czas zacząć
Zbrodnia made in ZSRS
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Głos z katyńskich mogił
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Rakiety dla Jastrzębi
Wojna w świętym mieście, epilog
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Wojna w świętym mieście, część druga
Ocalały z transportu do Katynia
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cena wolności
Jeśli nie Jastrząb, to…
Zmiany w dodatkach stażowych
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Animus Fortis, czyli mężny duch
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
NATO na północnym szlaku
Prawda o zbrodni katyńskiej
Jak wyszkolić pilota F-16?
Choć odeszli, trwają w naszych myślach
Psiakrew, harmata!
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
25 lat w NATO – serwis specjalny
Święto wojskowego sportu
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Optyka dla żołnierzy
Kurs z dzwonem
Szpej na miarę potrzeb
V Korpus z nowym dowódcą
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Mundury w linii... produkcyjnej
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Hiszpański palimpsest

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO