moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

10. Noc w Instytucie Lotnictwa

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa zaprasza na największą w Polsce nocną imprezę edukacyjną – 10. Noc w Instytucie Lotnictwa. Motywem przewodnim tegorocznej imprezy będą tajemnice kosmosu. Wydarzenie odbędzie się 11 października 2019 r. w Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytucie Lotnictwa w Warszawie, al. Krakowska 110/114 w godzinach 17:00 – 23:00.

Gościem specjalnym imprezy będzie Artur Chmielewski – polski inżynier, menedżer misji kosmicznych, pracujący w kalifornijskim ośrodku Jet Propulsion Laboratory – NASA, który podzieli się szczegółami swojej pracy w ramach słynnego projektu Rosetta oraz przy misjach Galileo, Ulysses i Cassini-Huygens, a także obecnych misjach organizowanych przez amerykańską agencję kosmiczną.

O kosmicznej rewolucji w wykonaniu SpaceX opowie natomiast znany popularyzator nauki, Karol Wójcicki. Goście wykładu dowiedzą się w jaki sposób zmienia się nasze myślenie o lotach kosmicznych oraz jak przełożą się one na naszą rzeczywistość w najbliższym czasie.

– Jesteśmy podekscytowani, że udało nam się zgromadzić w tym roku tak wielu wspaniałych prelegentów oraz wystawców, którzy zechcieli podzielić się swoją wiedzą, doświadczeniami oraz pasją związaną z kosmosem. Będziemy gościć pasjonatów ze studenckich kół naukowych, uczelni technicznych oraz wielu instytucji, jak Polska Agencja Kosmiczna, Centrum Badań Kosmicznych PAN czy Centrum Nauki Kopernik. Pokażemy polski wkład w eksplorację przestrzeni kosmicznej oraz sukcesy polskich inżynierów m.in. w projektowaniu rakiet, łazików marsjańskich czy sond kosmicznych. W tym roku oferta dla fanów kosmosu jest naprawdę szeroka, a co najważniejsze, dostosowana do gości w każdym wieku – opowiada Magda Wiejacha, organizatorka Nocy.

Na najmłodszych czekać będzie m.in. wystawa pojazdów kosmicznych zbudowanych z klocków, nocne obserwacje nieba przez teleskop, warsztaty z kodowania przy pomocy edurobotów oraz liczne warsztaty i gry.

Specjalne atrakcje dla fanów nowych technologii przygotowało Polskie Towarzystwo Astronomiczne. Dzięki komputerom będzie można odbyć bezpieczną (bo wirtualną) podróż na orbitę czarnej dziury. Używając sensora ruchu KINECT i specjalnego oprogramowania każdy chętny będzie mógł zobaczyć na żywo jak działa słynne uginanie czasoprzestrzeni przez masywne ciała. Liczne pokazy będą wspierane przez aplikacje na tabletach i smartfonach oraz osobno za pomocą technologii VR.

Z okazji tegorocznej rocznicy lądowania na Księżycu, wspólnie z animatorami Centrum Nauki Kopernik, będzie można odszukać na zdjęciach satelitarnych powierzchni Księżyca miejsce lądowania misji Apollo 11 oraz obejrzeć transmisję telewizyjną sprzed 50 lat dokumentującą to epokowe wydarzenie.

Zgodnie z motywem przewodnim imprezy, odwiedzający będą mogli zobaczyć… przedstawicieli obcych cywilizacji – Predatora, Aliena oraz Transformersa, którzy będą czekać na śmiałków w różnych zakamarkach instytutu.

Podczas wydarzenia nie zabraknie też samolotów oraz śmigłowców. Na wystawie statycznej zaprezentują się m.in.: najbardziej znany samolot bojowy Polskich Sił Powietrznych – F-16, który zademonstruje zespół F-16 Tiger Demo Team Poland związany z 31. Bazą Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny, samolot transportowy CASA C-295M, samolot transportowo-pasażerski An-28TD, samolot transportowy M-28B/PT, PZL-130 Orlik, CCAF/NAA T-6 Harvard i Chipmunk, AT-3, Cessna Caravan, An-2, a także liczne śmigłowce wojskowe i cywilne: W-3WA Sokół SAR, Mi-17, Mi-8, Robinson R-44 i wiele innych maszyn (wiatrakowce, szybowce, motoszybowce, motoparalotnie).

Odwiedzający będą mieli okazję porozmawiać z pilotami grup akrobacyjnych oraz spotkać wyjątkowych gości panelu dyskusyjnego „EXTREME AIR: precyzja, szybkość, odwaga, czyli niepowtarzalny spektakl powietrzny”: płk. mgr. inż. pil. Piotra Iwaszko – zastępcę dowódcy 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, kapitana Jacka Stolarka – pilota 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego, Wojciecha Bógdała – indywidualnego motoparalotniowego mistrza świata, Marię Muś – pilota zawodowego i instruktora śmigłowcowego oraz Jana Makulę – reprezentanta Kadry Narodowej w akrobacji szybowcowej. Dyskusję będzie moderować pil. Witold Sokół. Uczestnicy panelu opowiedzą o „lataniu na krawędzi” oraz swojej drodze do sukcesu.

Imprezę wzbogacą także liczne pokazy dynamiczne – w tym roku ryk silników będzie można usłyszeć kilkakrotnie w trakcie całego wydarzenia. Harmonogram pokazów obejmuje trzykrotne odpalenie silnika odrzutowego samolotu TS-11 Iskra, należącego do Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła oraz dwukrotne uruchomienie historycznego silnika z okresu II wojny światowej P&W 1340 zabytkowego samolotu T-6 Harvard znajdującego się pod opieką Jacka Mainki z Fundacji Latające Muzeum Polskich Sił Powietrznych. Pokazy urozmaicą występy muzyczne z musztrą paradną przygotowane przez Orkiestrę Wojskową w Radomiu.

Fanów lotnictwa zainteresuje także bogata oferta symulatorów lotu oraz wirtualnej rzeczywistości, dzięki którym będzie można zasiąść m.in. za sterami samolotu pasażerskiego A320 (największy w Polsce symulator, JetZone24), najnowocześniejszego myśliwca F-35 (Pratt&Whitney) oraz zajrzeć do wnętrza samolotu Dreamliner (LS Airport Services).

Po raz kolejny zaprezentowane zostaną także wozy strażackie oraz liczne pojazdy utrzymania nawierzchni z Lotniska F. Chopina (m.in. pług Ural – pierwsza publiczna prezentacja). Dodatkowymi atrakcjami, przygotowanymi specjalnie dla fanów Nocy przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze – Lotnisko Chopina, będą także: naziemna latarnia lotnicza firmy „AGA” (latarnia pracowała na Okęciu od pierwszej połowy lat 30-tych do lat 60-tych, również zostanie udostępniona po raz pierwszy szerszej publiczności), zaawansowany wizualny system dokowania statków powietrznych oraz zestaw lamp sygnalizacyjnych z płyt oraz dróg kołowania na lotnisku.

Historię polskiego oraz zagranicznego lotnictwa będzie można poznać na licznych wystawach oraz ekspozycjach. Po raz pierwszy na Nocy zaprezentowane zostaną modele jednego z najpiękniejszych myśliwców marynarki wojennej USA, czyli F-14. Zwiedzający będą mieli okazję sfotografować pięknie oświetlone zabytkowe samoloty, poznać historię Dywizjonu 303, zajrzeć do strefy grup rekonstrukcyjnych oraz zagrać w jedną z wielkoformatowych planszowych gier lotniczych. Okazją do rozmów o historii polskiego lotnictwa będzie także spotkanie autorskie ze Stanisławem Śmistem, autorem wznowionej ostatnio przez Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa książki pt. „Moje lotnictwo. Prawdy i mity o lotnictwie oraz inne opowiadania”, poruszającej tematykę polskiego samolotu Iryda.

Dla spotterów oraz osób amatorsko interesujących się fotografią lotniczą przygotowane zostały warsztaty, które poprowadzi Sławomir „Hesja” Krajniewski, niekwestionowany autorytet w tej dziedzinie. Udostępniony zostanie także taras widokowy, z którego będzie można zrobić wyjątkowe nocne zdjęcia.

Ta jedyna noc w roku będzie też okazją do zwiedzenia niedostępnych na co dzień laboratoriów Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa – m.in. laboratorium materiałoznawstwa, gdzie prowadzone są testy silników komercyjnych, turbin gazowych, parowych i wiatrowych, sprężarek tłokowych i elementów pokryć dla przemysłu lotniczego, energetycznego i wydobywczego oraz laboratorium wymiany ciepła i mechaniki płynów – jedyne takie miejsce w Polsce (i jedno z niewielu w Europie), które prowadzi kompleksowe prace badawcze związane z chłodzeniem komponentów silników turbinowych – zarówno lotniczych, jak i przemysłowych. Na terenie instytutu będzie można zobaczyć m.in. największy tunel aerodynamiczny w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym od lat trenują polscy skoczkowie narciarscy, rakietę ILR-33 „BURSZTYN”, która po ostatniej edycji Nocy zaliczyła kolejny lot testowy, bezzałogowiec MOSUPS, system antydronowy SUDIL oraz silniki lotnicze i produkty związane z lotnictwem, kosmosem i teledetekcją. Inżynierowie instytutu będą także koordynować wydarzenie towarzyszące imprezie pn. EDC Hackathon 2019 Drones. W trakcie 24 godzin zespoły złożone z software’owców i hardware’owców wspólnie podejmą się nietypowego wyzwania z obszaru programowania, bezzałogowych systemów powietrznych i analizy danych. Zadaniem uczestników będzie zbudowanie systemu komunikacji z bezzałogowym statkiem powietrznym. Dane płynące z drona będą wymagały przetworzenia i interpretacji, po czym posłużą do sterowania i wykonywania zadań.

10. Noc w Instytucie Lotnictwa rozkręci najbardziej znany warszawski duet dj-ów Exboyfriends: Piotr Kędzierski i Krystian Kościjański, którzy rozpoczną swój set o godzinie 20:00 w futurystycznej rotundzie do badań śmigłowcowych.

Goście imprezy będą mogli dotrzeć na wydarzenie specjalnie oznakowanym, historycznym tramwajem, który będzie kursował od placu Starynkiewicza do przystanku P+R Al. Krakowska w godzinach 16:30 – 23:00. Konkretny rozkład jazdy będzie podany na stronie organizatora Nocy. Przejazd dla uczestników imprezy będzie bezpłatny.

Szczegółowy program i harmonogram atrakcji na stronie organizatora.  

O tegorocznej imprezie można przeczytać pod adresami:

www.nocwinstytucielotnictwa.pl
www.facebook.com/nocwinstytucielotnictwa
https://www.facebook.com/events/331762804194774/

Patronat honorowy:

Ministerstwo Przedsiębiorczości, Minister Edukacji Narodowej, Wojewoda Mazowiecki, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Prezydent m.st. Warszawy, Naczelna Organizacja Techniczna, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Lotnisko Fryderyka Chopina, PPL Porty Lotnicze, Lotnicza Akademia Wojskowa, Akademia Sztuki Wojennej, Politechnika Warszawska, Wojskowa Akademia Techniczna, Polska Izba Gospodarcza Zaawansowanych Technologii, Centrum Nauki Kopernik, Polska Agencja Kosmiczna, Komeda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy, Urząd Dzielnicy Włochy m.st. Warszawy, Aeroklub Polski, Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego, Aeroklub Warszawski, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła

Patronat:

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Patronat medialny:

TVP3 Warszawa, Radio Kolor, Nasze Miasto, Przegląd Lotniczy, Skrzydlata Polska, Lotnictwo, Kosmonauta.net, Pasażer.com, Nauka w Polsce, Defence 24, dlapilota.pl, Airfighters.pl, Aviation24.pl, Warszawa.pl, Samoloty.pl, Głos Akademicki, Polska Zbrojna.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.


****

O Nocy w Instytucie Lotnictwa:

To największa w Polsce nocna impreza edukacyjna, której celem jest popularyzacja sektora lotniczego i kosmicznego w Polsce oraz promocja zawodów inżynierskich.

Każdego roku rośnie liczba odwiedzających oraz zainteresowanie mediów. W poprzedniej, dziewiątej edycji, Instytut odwiedziło ponad 43 000 osób!

Podczas dotychczasowych imprez zaprezentowaliśmy ponad 180 firm, instytucji i urzędów zajmujących się lotnictwem, pokazując między innymi samoloty, śmigłowce, bezzałogowce i inne konstrukcje latające, osiągnięcia studentów i uczelni, instytutów badawczych, linii lotniczych, organizacji, stowarzyszeń, szkół oraz przedsiębiorstw przemysłowych.

Impreza jest skierowana do wszystkich wielbicieli lotnictwa, samolotów, kosmosu, nauki, techniki oraz dla tych, którzy są ciekawi świata i lubią aktywnie spędzać czas wolny.

W trakcie imprezy będzie można spotkać pilotów cywilnych i wojskowych, spadochroniarzy, przedstawicieli warszawskich lotnisk, inżynierów, astronomów, kosmonautów, naukowców, studentów i wielu innych wspaniałych ludzi.

Zaprezentowane zostaną obszary związane z lotnictwem, nowymi technologiami, kosmosem, ale nie tylko. Jak zawsze szykujemy wiele niespodzianek!

Naszym gościom zostaną udostępnione niedostępne na co dzień laboratoria. Ta jedyna noc w roku będzie rzadką okazją zwiedzenia Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa w Warszawie.

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa
al. Krakowska 110/114
Warszawa

11 października 2019 (piątek)
17:00 – 23:00
Wstęp wolny

O Instytucie:
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa należy do najstarszych placówek badawczych w Europie. Oficjalnie powstał w Warszawie, w 1926 roku, chociaż jego korzenie sięgają roku 1918.
Obecnie Instytut dostarcza najwyższej jakości usługi badawczo-rozwojowe dla lokalnych i globalnych partnerów przemysłowych z sektorów lotniczego i kosmicznego.
Działa tu 30 wyspecjalizowanych laboratoriów, w tym największy tunel aerodynamiczny w Europie Środkowo-Wschodniej.
Głównymi obszarami badawczymi Instytutu są: projektowanie i badania konstrukcji lotniczych, silniki lotnicze i rakietowe, napędy kosmiczne i satelitarne, technologie bezpieczeństwa i autonomii bezzałogowych systemów latających, badania materiałów kompozytowych, aerodynamika, awionika, teledetekcja.
Więcej informacji: www.ilot.edu.pl.

red. PZ

autor zdjęć: Arch. Instytut Lotnictwa w Warszawie

dodaj komentarz

komentarze


„Szczury Tobruku” atakują
 
Zmiana warty w PKW Liban
Norwegowie na straży polskiego nieba
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Karta dla rodzin wojskowych
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Wybiła godzina zemsty
Od legionisty do oficera wywiadu
Terytorialsi zobaczą więcej
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Czworonożny żandarm w Paryżu
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Co słychać pod wodą?
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Olympus in Paris
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Fundusze na obronność będą dalej rosły
„Husarz” wystartował
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
O amunicji w Bratysławie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Olimp w Paryżu
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Right Equipment for Right Time
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Wzmacnianie granicy w toku
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Jaka przyszłość artylerii?
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Ostre słowa, mocne ciosy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Jesień przeciwlotników
Setki cystern dla armii
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Transformacja dla zwycięstwa
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Transformacja wymogiem XXI wieku
Święto podchorążych
Polskie „JAG” już działa
Bój o cyberbezpieczeństwo
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Medycyna w wersji specjalnej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO