moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojsko w „Akcji Serce”

Lotnicy dyżurujący w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Krakowie po raz kolejny pomogli lekarzom. Tym razem na pokładzie Bryzy znalazł się zespół transplantologów z Uniwersyteckiego Zespołu Klinicznego, którzy wieźli serce dla pacjenta we Wrocławiu. Wojskowa maszyna wystartowała kilka minut po północy. Dla pilotów z krakowskiej bazy był to 42. lot w ramach „Akcji Serce”.

Załoga samolotu Bryza M-28B/PT Glass Cockpit pełniła całodobowy dyżur, była więc w stanie w każdej chwili wystartować. Tym razem ich pomoc okazała się niezbędna w ramach „Akcji Serce”. – Jak przebiega taka akcja? To zależy od tego, gdzie są przeprowadzane operacje pobrania i wszczepienia organu – mówi kpt. Maciej Nojek, oficer prasowy bazy. Zwykle lekarze są transportowani w pobliże szpitala, w którym ma zostać przeprowadzona operacja pobrania organu. Są w kontakcie z załogą samolotu i aby nie tracić czasu, który jest w takich operacjach kluczowy, w odpowiednim czasie dzwonią do załogi i informują, że za chwilę będą gotowi do transportu. – Piloci mogą już wtedy odpalać silniki – wyjaśnia kpt. Nojek. Transplantolodzy wchodzą na pokład z chłodnią, w której znajduje się pobrany organ, i lecą do szpitala, w którym będzie odbywać się przeszczep. – Zdarza się, że operacja jest wykonywana w Szczecinie, wówczas transport zajmuje około półtorej godziny. Na takie dłuższe trasy zwykle jest wysyłana CASA, ponieważ ma ona większą prędkość przelotową niż M-28 – tłumaczy rzecznik. Tym razem samolot musiał dolecieć z Krakowa do Wrocławia i wrócić. Cała operacja zajęła załodze mniej niż trzy godziny.

– Był to 42 w tym roku lot o statusie „Hospital”, który wykonali piloci z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego – mówi kpt. Maciej Nojek. Do tej pory 26 takich lotów wykonały załogi samolotów CASA, a 16 – załogi Bryz.

Wojskowi lotnicy od wielu lat pomagają w „Akcji Serce”, gdyż transport lotniczy to najszybsza forma dowiezienia organów do przeszczepu. Najczęściej do tego typu zadań wykorzystywane są maszyny 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego: 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z Krakowa i 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza, a także 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach.

Siły powietrzne wspierają kliniki i instytuty kardiologii i transplantologii, zapewniając transport zespołom transplantologów samolotami C-295M CASA oraz M-28 Bryza. W zeszłym roku żołnierze jednostek Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych udzielili wsparcia ratującym życie medykom 34 razy, z czego 29 lotów wykonało 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego (22 loty zrealizowała 8 Baza Lotnictwa Transportowego, siedem lotów wykonała 33 Baza Lotnictwa Transportowego). W pięciu akcjach uczestniczyła Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej (43 Baza Lotnictwa Morskiego). Od początku roku do lipca 2021 roku załogi przeprowadziły w sumie 46 „Akcji Serce”.

KE

autor zdjęć: 8 BLTr

dodaj komentarz

komentarze


Ku czci poległych, pomordowanych i wywiezionych na Sybir
 
Konsekwentnie dąży do celu
Szwedzi na „Czernickim”
Czerwona powódź
Lecimy F-35
Długi marsz na wschód
Brąz st. szer. Oskara Miliwka w Pucharze Świata w Rio de Janeiro
"Jesienny ogień” z ministrem
Spełnia marzenia
Polscy saperzy kończą misję w Słowenii
Wojskowe kontrakty w USA
PZL-Świdnik proponuje nowy system szkolenia pilotów
Stop szkalowaniu polskiego munduru
Cyberżołnierze na szczycie NATO
Bezpieczeństwo dźwignią rozwoju
Przyszłość pod znakiem dronów
Przysięga w Kolnie
Tak rodziła się konspiracja
Dwa medale w Budapeszcie
Armia rosyjska wychodzi z Polski
„Northern Coasts” – trzy grupy okrętów pod polskim dowództwem
Okręty NATO przeszukują wody Holandii
ORP „Orzeł” – wciąż bez ostatniego rozdziału
Polsko-koreańskie rozmowy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w przepisach wojskowych na ostatniej prostej
Muzeum Historii Polski otworzyło swe podwoje
„Jesienny ogień” uderzył w Orzyszu
Sukcesy żołnierzy w finale Diamentowej Ligi i na ściance wspinaczkowej
Łukaszenka grozi Polsce, USA reagują
Drużyna Buzdygana rośnie w siłę
SKON przeciwko wotum nieufności wobec szefa MON-u
Plan misji „Air Defender”
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Abramsy jadą na ukraiński front
Stawia na dobrą komunikację
Wyższe diety za służbę na granicy
Odliczanie do przysięgi
Szef MON-u o planach obrony kraju
The Power of Buzdygany Awards
O innowacyjnych technologiach dla wojska
Raki dla podhalańczyków
Wirtualna walka na morzu
16 Dywizja świętuje
Wojsko pomoże Słoweńcom
Dodatek dla wszystkich „misjonarzy”
Zmiany w systemie dowodzenia armią. Projekt trafił do Sejmu
„Polska Zbrojna” nagrodziła najlepszych z najlepszych
Wychodzi poza schematy
Polsko-koreańskie rozmowy w Warszawie
Holandia i Dania przekażą Ukrainie F-16
Strategiczne partnerstwo z Londynem
Kajakarze CWZS-u na podium mistrzostw świata
Śladem profesjonalistów
Brązowa czwórka podwójna
Nie uznaje półśrodków
Polsko-czeska współpraca myśliwców
RBN o rezultatach szczytu NATO
Polska rozdarta przez okupantów
Jak bezpiecznie pokonać pole minowe
„Specjalny” Buzdygan na aukcji charytatywnej
Nie płynie z nurtem
Armatohaubice K9 strzelały w Nowej Dębie
Moc Buzdygana

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO