moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-czeski pojazd (nie tylko) dla artylerii

Waży około 13 t, ma podwozie zbudowane z myślą o zminimalizowaniu ryzyka uszkodzenia podczas jazdy w trudnym terenie i może być opancerzony aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569. HSW S.A. pokazała opracowany wraz ze spółką Tatra Export średni pojazd z napędem 4x4. Ma on służyć przede wszystkim w jednostkach artylerii jako wóz dowodzenia lub pojazd rozpoznawczy.

Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Huta Stalowa Wola S.A. podpisała umowę o współpracy z czeską spółką Tatra Export. Współpraca dotyczyła opracowania średniego pojazdu opancerzonego w układzie 4x4. Porozumienie zakłada, że auto będzie docelowo produkowane w Polsce, w należącej do HSW S.A. oraz PIT- Radwar S.A. firmie Autosan.

 

Polska Grupa Zbrojeniowa chce zaproponować Siłom Zbrojnym RP, by opracowany przez Polaków i Czechów pojazd stał się bazą dla aut specjalistycznych (np. wozów dowodzenia oraz pojazdów rozpoznawczych), aby znalazł się w dywizjonach artylerii rakietowej dysponujących wyrzutniami rakietowymi WR-40 Langusta kalibru 122 mm oraz dywizjonowych modułach ogniowych (DMO) mających w wyposażeniu armatohaubice Kryl kalibru 155 mm (gdy zapadnie decyzja o ich pozyskaniu).

W tym roku polsko-czeskie konsorcjum zaprezentowało w Kielcach efekt swoich prac badawczo-rozwojowych. Auto, które nie ma jeszcze nazwy własnej, waży około 13 t (dopuszczalna masa całkowita to 18 t) i jego podwozie bazuje na sprawdzonej ciężarówce Tatry – T-815-7. Może być wyposażone w silnik Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (chłodzony powietrzem) albo w silnik Cummins ISL o mocy 270 kW (chłodzony cieczą) oraz w automatyczną skrzynię biegów Allison 4500SP. Pojazd może zabrać na pokład sześciu żołnierzy desantu.

Jak przekonują przedstawiciele HSW S.A., dzięki zastosowaniu w pojeździe centralnej rury szkierowej ukryte w niej przekładnie i wały nie są podatne na uszkodzenia podczas pokonywania nawet najtrudniejszego terenu.

To, co wyróżnia pojazd, to modułowość. Konstruktorzy z HSW S.A. i Tatry zapewniają, że na bazie pojazdu w układzie 4x4 łatwo można przygotować auto z napędem na trzy (6x6) lub cztery (8x8) osie, a także w zależności od potrzeb dopancerzyć je aż do poziomu czwartego wg natowskiego STANAG-u 4569 (czyli zapewnić ochronę przed odłamkami pocisku kalibru 155 mm, który wybuchnie w odległości 30 m).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
 
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
Kurs z dzwonem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
V Korpus z nowym dowódcą
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
Odstraszanie i obrona
Optyka dla żołnierzy
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Święto wojskowego sportu
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Sprawa katyńska à la española
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Szpej na miarę potrzeb
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w dodatkach stażowych
Jeśli nie Jastrząb, to…
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Głos z katyńskich mogił
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Przygotowania czas zacząć
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Wojsko inwestuje w Limanowej
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
NATO na północnym szlaku
25 lat w NATO – serwis specjalny
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ogień w podziemiu
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, część druga
Mundury w linii... produkcyjnej
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Prawda o zbrodni katyńskiej
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
Zapomniana Legia Cudzoziemska
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Rakiety dla Jastrzębi
Zbrodnia made in ZSRS
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wojna w świętym mieście, epilog
Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie
Ramię w ramię z aliantami
Jak wyszkolić pilota F-16?
Ocalały z transportu do Katynia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO