moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO

Może wyciągać z pułapek terenowych inne pojazdy, ewakuować z pola walki uszkodzone transportery i usuwać z drogi przeszkody. Jednak jego głównym zadaniem jest pomoc w diagnostyce i naprawach kluczowych podsystemów KTO Rosomak, np. wieży i power-packa, które dzięki dźwigowi będzie można wymienić poza warsztatem. Takie zalety ma wóz pomocy technicznej, czyli nowa wersja Rosomaka.

Pojazd ma prawie 9 m długości, ponad 3 m szerokości i wysokości. Waży 28 t. Wyposażony jest w turbodoładowany silnik wysokoprężny Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM, który pozwala rozpędzić się do prędkości maksymalnej 100 km/h (na drogach utwardzonych). Co prawda z powodu swojej masy nie jest w stanie samodzielnie przepłynąć jeziora czy rzeki, ale przy maksymalnie wypełnionych zbiornikach paliwa może przejechać około 600 km. Wóz pomocy technicznej, czyli najnowszą wersję kołowego transportera opancerzonego Rosomak zaprezentowała na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego firma Rosomak S.A. Spółka pracuje nad konstrukcją na zlecenie Wojska Polskiego.

Głównym zadaniem pojazdu ma być odholowanie z pola walki uszkodzonego transportera i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomoc w jego naprawie. Dlatego wóz został wyposażony w żuraw hydrauliczny HIAB S-HiPro 130 o maksymalnym udźwigu 12,5 kNm oraz hydrauliczny lemiesz firmy Pearson Engineering, który poza rolą spychacza pełni też funkcję podpory podczas pracy dźwigu.

REKLAMA

Umowę na opracowanie nowej konstrukcji, a potem jej prototypu i badań nad nim podpisano pod koniec 2014 roku. Kontrakt przewidywał, że pierwsze seryjne wozy (wojsko zamówiło 18 sztuk) zostaną dostarczone siłom zbrojnym w 2018 roku. Niestety program ma spore opóźnienie i najprawdopodobniej wszystkie Rosomaki WPT zostaną przekazane Wojsku Polskiemu do końca 2025 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1633542120
krew mię zalewa jak któryś to raz dowiaduję się że umowy były podpisywane a potem nie dotrzymywane terminy i itp. to tylko 7 lat , na kraba tylko 30 lat, ludzie zrozumieją czy ktoś nad tym panuje ,ktoś kogoś rozlicza ,czy może ktoś specjalnie wsadza kij w szprychy
37-37-A0-91
~ja
1633463760
Żenujące jest to, że po ponad 2 dekadach od wprowadzenia Rosomaka, wprowadza się taki pojazd do armii.
AA-BC-9D-D6

Marynarze spoczęli w Kwaterze Pamięci
 
Reforma administracji wojskowej
11 medali dla wojskowych na czempionacie w boksie
Retro Liga, czyli rozgrywki z historią w tle
Wyścig zbrojeń nie ustaje
W Łazienkach Królewskich o obronie Tobruku
Pułkownik Ciepliński w rękach UB
Amerykanie polegli nad Polską
Kolejne sankcje wobec Mińska?
W Sejmie o sytuacji na granicy
„Błękitni” dzielą się wiedzą na misji
Wiedza, dzięki której możesz uratować życie
Na straży polskich rubieży
Niemiec z Goździkiem
F-16 lecą na Litwę
„Tumak ’21” na finiszu
Będzie ustawa o obronie
O Polskę walczyli u boku Napoleona
NATO wspiera Polskę walczącą z kryzysem migracyjnym
Polskie wyrzutnie Wisły
Przygotowania do budowy ogrodzenia na granicy
Kraj okupowany, ale nie zwyciężony!
Sojusznicze wsparcie
Nocne ataki na granicę udaremnione
Afganistan. Czas wracać do domu
16 Dywizja przeprawiła się przez Narew
Zakupy dla wojska w nowym trybie?
Jakie zmiany w zakwaterowaniu?
Bryza na południowej flance
Course on Diplomacy
Bitwa pod Oliwą i morskie plany marszałka Piłsudskiego
Śladem „białych kurierów”
Siedem medali zapaśników na wojskowym czempionacie
Hybrydowa agresja ze Wschodu
„Kuźnia karabinów” w Orzyszu
Pamiętać o tych, którzy nie wrócili z misji
Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
Kawaleria powietrzna w akcji, czyli skok na poligon
W Łodzi szkolą medyków zgodnie z wytycznymi NATO
W jedynym słusznym kierunku
Podhalańczyk z pucharem „Polski Zbrojnej”
W BBN o sytuacji na granicy
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Mielec wraca do odrzutowców
Nowy stopień w siłach zbrojnych
Niepowtarzalność 1918
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
Chargé d’affaires Białorusi wezwany do MSZ ws. incydentu na granicy
Cougary dla Wojska Polskiego
Mecz z mistrzem!
Słowo jak odcisk palca
Żołnierz ranny na granicy
Wojsko, fotonika i rewolucja technologiczna
Kiedy słyszysz „Alpha Scramble”!
„Solidarna Belona”: czysty tor do Szczecina
Szer. Alicja Tchórz i szer. Radosław Kawęcki mistrzami Europy!
Najlepszy Sportowiec Polski 2021 roku. Głosujmy na żołnierzy!
Orlik po raz dziesiąty
Zespół NATO na bojowo
Test odporności
SOMA dla specjalsów
Gdy mąż i tata na misji
Pomoc socjalna dla żołnierzy
Tor pod osłoną
Oczy na wschodnią flankę
Dodatek specjalny za ochronę granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO