moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Daglezje dla polskiego wojska

Wiadomo już, kto wyprodukuje dla polskich wojsk inżynieryjnych mosty pontonowe. Używane od lat sześćdziesiątych Wstęgi PP-64 zostaną zastąpione sprzętem, który dostarczy francuski koncern CNIM. Przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2026 roku. Wartość podpisanego w tej sprawie kontraktu wynosi aż 1,5 mld zł.

– Wkrótce wojska inżynieryjne otrzymają nowe parki pontonowe, pozwalające na wykonywanie przepraw przez rzeki m.in. czołgom M1A2 SEP v.3 Abrams. Wartość podpisanej przez Agencję Uzbrojenia umowy wynosi 1,5 mld zł – poinformował kilka dni temu w mediach społecznościowych minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Parki pontonowe, które w polskiej armii mają zastąpić wysłużone, użytkowane od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku postsowieckie mosty PP-64 Wstęga, dostarczy polskiej armii francuski koncern CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels. Jak wyjaśnił ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, podpisana 15 czerwca 2022 roku umowa ma charakter ramowy. – Maksymalna wartość zamówienia została określona na 1,5 mld zł z terminem obowiązywania do 2026 roku. Cena jednego kompletu wynosi 115 mln zł – wyjaśniał.

REKLAMA

W praktyce oznacza to, że polskie wojsko może zamówić maksymalnie dwanaście kompletów produkowanych przez CNIM parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé), przy czym każdy umożliwia budowę 100-metrowego mostu lub dwóch promów o nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych.

Jeden park PFM składa się z 12 samochodów transportowo-załadowczych z przyczepami (którymi zgodnie z kontraktem będą polskie Jelcze), 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi oraz 4 ramp najazdowych. Ponadto w skład kompletu wchodzą specjalistyczne wyposażenie oraz narzędzia umożliwiające budowę i obsługę przeprawy.

Długie poszukiwania

Polska armia pierwszy przetarg na zakup nowych mostów pontonowych ogłosiła w grudniu 2018 roku. Niestety, we wrześniu 2019 roku został on unieważniony, ponieważ złożone w nim oferty (na siedem kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup.

W styczniu 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił kolejny przetarg, tym razem bez deklaracji, ile kompletów mostów chcą pozyskać Siły Zbrojne RP.

Zgodnie z podpisaną 15 czerwca 2022 roku umową przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do armii do końca 2026 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Wymiana ciosów w Ukrainie
 
Śladem profesjonalistów
Żołnierze świętowali
Trzeci turnus na szkoleniu
Ppłk Sławomir Kędzierski: najważniejszy jest sukces drużyny
Rosyjskie rakiety spadły na Odessę
Raptory lecą do Polski
Trzecia zmiana jedzie do Turcji
„Biorą inni, bierzmy i my”
Wspierają rodziny ukraińskich żołnierzy
Nowy dowódca 18 Dywizji
CASA na pomoc rannym w wypadku
Sukcesy żołnierzy w kajakarstwie, strzelectwie i biegach
Polskie szpadzistki trzecie na świecie
Absolwenci klas mundurowych złożyli przysięgę
Dobrowolna służba wojskowa – poznaj zasady!
Bitwa Warszawska, dzień czwarty: Zwycięska kontrofensywa
AFN uderzył w Kołobrzegu
Wszystkiego najlepszego!
Desant do Jeziora Żywieckiego
Rada Bezpieczeństwa Narodowego po szczycie NATO
Powrót do korzeni
O jeden most za daleko?
Akademia Abrams ruszyła!
Wojskowy prawnik pomoże żołnierzom
Szkolenie na klifie
Kolektywna obrona to priorytet
Uratować rannego!
Ćwiczenia śmigłowców z Inowrocławia
Młot na bolszewików
Przemysł idzie w OPL
Wyjście z cienia
Raptory już w Polsce
Ostatni rozdział generała
Kontraktowi mogą wycofać rezygnację
Zwiad ze spadochronem
Katorżnik nie odpuszcza
WOT zacieśnia współpracę z Pocztą Polską
Wojsko pomoże w ratowaniu Odry
Czy po szczycie NATO Polska jest bezpieczniejsza?
NATO zmienia priorytety
Operacja „Śluza”
Włoscy lotnicy w Malborku
Proces krakowski na polityczne zamówienie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
1 Kadrowa idzie w bój
Polskie „tak” dla nowych członków NATO
Rozkaz ludobójstwa
Jak zostać żołnierzem zawodowym
Żelazna Dywizja z nowym dowódcą
Gwiazdy Diamentowej Ligi w Chorzowie
Pancerniacy rozpoczynają szkolenie
Pożegnanie z Iskrą
O pomocy dla Ukrainy
Armata nowej generacji dla Kormoranów
Polacy świętują z żołnierzami
Wizyta w PKW Łotwa
Wojsko świętuje, przyłącz się!
Awanse w święto wojska
Natowskie ćwiczenia 400 mil od Odessy
Kask weterana może być twój!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO