moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Aero 4 x 4 w komplecie u spadochroniarzy

Wozy o wysokiej mobilności sprawdzają się w przerzucie ludzi lub różnego rodzaju ładunków. Wykorzystywane są także do transportu broni, np. ciężkich moździerzy. Jednak najważniejszą zaletą pojazdów Aero 4 x 4 jest to, że są przystosowane do desantowania metodą spadochronową. Wszystkie z zamówionych 80 wozów trafiły już do 6 Brygady Powietrznodesantowej.

– Zakończono dostawy pojazdów wojsk aeromobilnych Aero do 6 Brygady Powietrznodesantowej – napisało dziś w mediach społecznościowych Ministerstwo Obrony Narodowej. – Do Wojska Polskiego trafiło łącznie 80 pojazdów oraz 120 przyczep specjalnych. Pojazdy potwierdziły swoją użyteczność zarówno podczas ćwiczeń, jak i zadań wykonywanych przez żołnierzy na granicy polsko-białoruskiej – ocenił resort obrony.

Umowę na zakup wozów Inspektorat Uzbrojenia (dziś Agencja Uzbrojenia) podpisał w grudniu 2018 roku. Początkowo MON kupiło 55 pojazdów i 105 przyczep specjalnych, a następnie skorzystano z prawa opcji i kontrakt rozszerzono. W sumie na potrzeby Wojska Polskiego za około 50 mln zł, kupiono 80 pojazdów aeromobilnych oraz 120 przyczep specjalnych. W cenę został wliczony także pakiet logistyczny oraz szkolenia dla żołnierzy. Pojazdy zostały wyprodukowane przez konsorcjum: KAFAR Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt, Auto Podlasie, Auto Special Modlniczka – Oddział Sobiesław Zasada Warszawa.

Kupiony sprzęt od 2019 roku systematycznie zasilał jednostki 6 Brygady Powietrznodesantowej. Spadochroniarze otrzymali 54 wozy w latach 2019–2021, a kolejne 26 sztuk w 2022 roku. Podobnie podzielono dostawy przyczep specjalnych. Do 2021 roku do desantu trafiło ich 80, a w roku bieżącym – 40. Agencja Uzbrojenia podkreśla, że dostawy były terminowe, mimo że cykl produkcji wozów i przyczep przypadł na okres pandemii koronawirusa oraz niestabilną sytuację bezpieczeństwa w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. „Pomimo tych zawirowań umowa została zrealizowana nie tylko rzetelnie, terminowo i z zachowaniem rygorów jakościowych. Wykonawca skutecznie zaimplementował, będące efektem wniosków z eksploatacji pojazdu, dodatkowe funkcjonalności”, podaje w komunikacie Agencja Uzbrojenia. Jak wyjaśniają spadochroniarze, chodzi tu m.in. o doposażenie wozów w obrotnicę na wieży, plandekę na kabinę czy przednią szybę z wycieraczkami i spryskiwaczem.

Żołnierze chwalą Aero. – Jest mały, zwrotny i wytrzymały. Ułatwia skryte poruszanie np. w terenie leśnym. Ma dobry, niezawodny silnik, wbudowany kompresor do blokowania napędów oraz opony na teren offroadowy z wkładkami typu run flat, które umożliwiają pokonanie pewnej odległości nawet po przebiciu opony – wylicza por. Malwina Jarosz, oficer prasowy 6 BPD. – Pojazdy zapewniają większą mobilność przede wszystkim pododdziałom wyposażonym w moździerze M-98. Pojazdy i moździerze są desantowane na platformach, a następnie moździerz jest podpinany do Aero. To znacznie przyspiesza i ułatwia działanie w terenie – dodaje rzeczniczka.

Zadaniem wozów o wysokiej mobilności jest transport ładunków oraz ludzi w różnych warunkach terenowych. Pojazdy mogą także transportować rannych, holować przyczepy, moździerze i działa artyleryjskie. Główną zaletą Aero jest to, że można go desantować metodą spadochronową. Wóz zrzucany jest na platformie PDS z pokładu C-130 Hercules, może być transportowany na pokładzie C-295M oraz metodą zawisu pod śmigłowcem. Podczas desantowania metodą spadochronową jeden samochód niesiony jest przez dwa spadochrony o powierzchni 700 m2 każdy. Pierwszy bojowy zrzut pojazdu Aero odbył się w czerwcu 2020 roku w trakcie ćwiczeń „Defender” na poligonie w Drawsku Pomorskim.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. kpr. Mariusz Bieniek

dodaj komentarz

komentarze


Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
 
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Wojsko wraca do Gorzowa
To nie mogło się udać, ale…
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Polska w gotowości
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Siedząc na krawędzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Dziki zachód na wschodzie II RP
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
„Popcorny” niemile widziane
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Wojsko potrzebuje lotnisk
Symulator w nowej odsłonie
Zawiszacy na ratunek
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Morze ruin, na których wyrosło życie
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Nie walczymy z powietrzem
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Kluczowy partner
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Atak na cyberpoligonie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Olympus in Paris
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Ratownicy pod presją czasu
Zmiany w prawie 2025
Kwalifikacja po raz szesnasty
Generacje obok siebie
Na zawsze w naszej pamięci
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Granice są po to, by je pokonywać
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Rozgryźć Czarną Panterę
Turecki most nad Białą Lądecką
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Bezpieczeństwo na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO