moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Aby wzmocnić wschodnią flankę NATO

Blisko 600 pojazdów i kontenerów z wyposażeniem należącym do US Army dotarło dziś przed świtem do duńskiego portu Aarhus. Ładunek przypłynął na pokładzie statku ARC „Independence”. To już kolejna partia sprzętu, która w ostatnich dniach trafia do Europy. Kilka dni temu podobny transport został dostarczony do Vlissingen.

– W czasie, kiedy tak cenne dla Zachodu wartości, jak wolność i demokracja, są podważane, udzielanie wsparcia naszemu głównemu sojusznikowi to kwestia absolutnie kluczowa – podkreśla Jakob Ellemann-Jensen, duński minister obrony. Według niego otwarcie przed amerykańską armią jednego z ważniejszych portów w kraju można uznać za wkład w kolektywną obronę NATO. Jeszcze w ubiegłym tygodniu część nabrzeża w Aarhus została wyłączona z użytku i przygotowana do przyjęcia transportu US Army. Dziś przed świtem do portu wszedł potężny samochodowiec ARC „Independence”. Statek należy do armatora, który od pewnego czasu ściśle współpracuje z wojskami USA. Na jego pokładzie do Danii dotarło blisko 600 pojazdów oraz kontenerów z wojskowym wyposażeniem. Niebawem sprzęt ten zostanie rozlokowany na wschodniej flance Sojuszu Północnoatlantyckiego.

To już kolejny transport US Army, który w ciągu kilku ostatnich dni trafił do Europy. Jeszcze w ubiegłym tygodniu w holenderskim porcie Vlissingen zacumował statek USNS „Mendonca”. Dostarczył tam ponad 1200 sztuk sprzętu, w tym czołgi Bradley, haubice Paladin oraz wozy bojowe Bradley. Pojazdy zostały rozładowane przez logistyków armii amerykańskiej i żołnierzy holenderskich. – Po przerzuceniu ładunku na nabrzeże skanujemy etykiety wysyłkowe, w które został zaopatrzony. Wykorzystujemy do tego specjalny program. Dzięki temu zyskujemy pewność, że każdy pojazd czy kontener trafi na odpowiednią ciężarówkę, platformę kolejową albo barkę, a potem do wyznaczonego wcześniej miejsca docelowego – tłumaczy kpt. Karl Bliven z 260 Zespołu Kontroli Ruchu, 39 Batalionu Transportu, cytowany przez stronę US Army. Port Vlissingen bowiem to zaledwie jeden z etapów długiej podróży, którą od kilku tygodni odbywa amerykański sprzęt. Duża część pojazdów i wyposażenia trafi niebawem do Polski i na Litwę. Wkrótce też do Europy dotrze kolejna partia sprzętu. Tym razem statek wysłany do Europy przez US Army zawinie do portu w Rydze.

Wyposażenie, które dociera na Stary Kontynent, należy do 2 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej w Fort Hood w Teksasie. Z kolei w grudniu ubiegłego roku do Gdyni na pokładzie statku ARC „Integrity” został przerzucony sprzęt 2 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej w Fort Riley w Kansas. W ładowniach jednostki przypłynęły do Polski m.in. czołgi Abrams i bojowe wozy piechoty Bradley. Transfery wpisują się w misję „Atlantic Resolve”. Jej początki sięgają 2014 roku. Operacja zainicjowana została w odpowiedzi na rosyjską aneksję Krymu. W ten sposób Amerykanie chcieli dodatkowo wesprzeć sojuszników w Europie.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Forsvarskommandoen

dodaj komentarz

komentarze


V Korpus z nowym dowódcą
 
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Odstraszanie i obrona
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojsko inwestuje w Limanowej
Choć odeszli, trwają w naszych myślach
Prawda o zbrodni katyńskiej
Zmiany w dodatkach stażowych
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
Cena wolności
Rakiety dla Jastrzębi
NATO na północnym szlaku
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Animus Fortis, czyli mężny duch
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
Hiszpański palimpsest
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Święto wojskowego sportu
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojna w świętym mieście, część pierwsza
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zapomniana Legia Cudzoziemska
Jeśli nie Jastrząb, to…
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Ogień w podziemiu
Wojna w świętym mieście, część druga
Kurs z dzwonem
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Jak wyszkolić pilota F-16?
Psiakrew, harmata!
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Optyka dla żołnierzy
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Prezydent Andrzej Duda w Forcie Stewart
Szpej na miarę potrzeb
Weterani i bokser „Master”
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Przygotowania czas zacząć
Mundury w linii... produkcyjnej
Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie
25 lat w NATO – serwis specjalny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO