moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Targowa premiera Jelcza

Zgodnie z zamierzeniami Ministerstwa Obrony Narodowej, wszystkie planowane do pozyskania wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe HIMARS, które w Wojsku Polskim będą nosić nazwę Homar-A, mają być posadowione na ciężarówkach Jelcza. Firma z Laskowic zaprezentowała na MSPO Jelcza 663.45 – najnowszą ciężarówkę zaprojektowaną z myślą o projekcie Homara-A.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach firmy zbrojeniowe z Polski i zagranicy prezentują wiele innowacyjnych, pokazywanych po raz pierwszy publicznie rozwiązań. Co ciekawe, spora część targowych premier to różnego typu pojazdy. Oprócz rodziny samochodów 4 x 4 o kryptonimie Waran, które przedstawiane są na MSPO jako nośniki systemu Gladius, niszczyciele czołgów Ottokar-Brzoza czy wozy dowodzenia, najwięcej uwagi zwiedzających kieleckie targi przyciąga najnowsza ciężarówka firmy Jelcz, oznaczona jako 663.45. Choć na pierwszy rzut oka nazwa ta niewiele mówi, to miłośnicy rodzimych militariów natychmiast rozszyfrowują, że mamy do czynienia z pierwszą trzyosiową ciężarówką trzeciej generacji aut produkowanych przez Jelcza. Poprzednia generacja miała cyfrę 2 – np. 662 (Jelcze trzyosiowe) albo 882 (czteroosiowe), gdzie trzecia cyfra to właśnie numer generacji pojazdów, a dwie pierwsze oznaczają rodzaj napędu (6 x 6 lub 8 x 8).

Co wyróżnia nowy pojazd Jelcza? Przede wszystkim gruntownie przebudowany zespół napędowy. Konstruktorzy z firmy zdecydowali bowiem, że czas zrezygnować z silnika umieszczonego z przodu auta, do którego, aby przeprowadzić niezbędne naprawy, można się dostać tylko poprzez podniesienie kabiny. W Jelczu 663.45 nie trzeba będzie już tego robić. Napęd został umieszczony z tyłu kabiny, dzięki czemu można się do niego dostać łatwo i szybko – na zasadzie power packa, jak w nowoczesnych czołgach – wymienić nawet cały blok napędowy.

REKLAMA

W nowym pojeździe przebudowane zostało również zawieszenie, które przeprojektowano tak, aby nie tylko znacząco poprawić jego właściwości terenowe, lecz także zwiększyć komfort jazdy.

Jelcza 663.45 napędza wysokoprężny, sześciocylindrowy, rzędowy chłodzony powietrzem silnik MTU OM460 LA Euro 3 z turbodoładowaniem. Generuje on moc 335 kW (przy 1800 obr./min) oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 2000 Nm przy 1300 obr./min.

Ciężarówka ma imponujące możliwości jezdne, biorąc pod uwagę masę własną, ciężar ładunku oraz zabudowę specjalną. Sam pojazd waży nieco ponad 18 t. Jego maksymalna masa całkowita może jednak wynosić 33 t, a razem z przyczepą to aż 57 t. Kabina jest opancerzona do poziomu 1 wg NATO Stanag 4569 i pomieści trzy osoby.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Zagrożenie może być wszędzie
 
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Żeglarz i kajakarze z „armii mistrzów” na podium
Ostre słowa, mocne ciosy
Gryf dla ochrony
Olympus in Paris
Sojusz także nuklearny
Święto marynarzy po nowemu
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Mikrus o wielkiej mocy
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
„Northern Challenge”, czyli wyzwania i pułapki
Snipery dla polskich FA-50
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Breda w polskich rękach
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Szkolenie 1000 m pod ziemią
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Witos i spadochroniarze
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Grób Nieznanego Żołnierza ma 99 lat
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Karta dla rodzin wojskowych
Ogień nad Bałtykiem
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Polskie „JAG” już działa
Cześć ich pamięci!
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Żołnierska pamięć nie ustaje
Mark Rutte w Estonii
Zmiana warty w PKW Liban
Ile GROM-u jest w „Diable”?
Generał z niepospolitym polotem myśli
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Rajd pamięci i braterstwa
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
The Power of Buzdygan Award
Olimp w Paryżu
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Czworonożny żandarm w Paryżu
Żeby nie poddać się PTSD

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO