moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Sojusz z branżowym liderem

Huta Stalowa Wola, która produkuje m.in. moździerze Rak, armatohaubice Krab oraz BWP-y Borsuk, chce samodzielnie wytwarzać do swoich pojazdów zawieszenia oraz skrzynie biegów na licencji niemieckiego koncernu RENK. Firmy podpisały kilka dni temu porozumienie o współpracy w zakresie pojazdów gąsienicowych.

Niemiecki koncern RENK to obecnie jeden z wiodących producentów zespołów napędowych (przede wszystkim przekładni) przeznaczonych do wojskowych pojazdów. Opracowane przez inżynierów ze spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej RENK skrzynie biegów trafiły do dziesiątek modeli sprzętu, w tym do czołgów (m.in. niemieckich Leopardów 2, izraelskich Merkav oraz koreańskich K2 Black Panther), transporterów opancerzonych i bojowych wozów piechoty (m.in. brytyjskich Ajaxów i niemieckich Lynxów oraz Pum), pojazdów zabezpieczenia technicznego (np. amerykańskich M88A2 Hercules), a także armatohaubic (m.in. niemieckich PzH 2000 i tureckich Firtin).

 

REKLAMA

Huta Stalowa Wola SA, która jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ma zamiar wykorzystywać niemieckie technologie w produkowanych przez siebie systemach uzbrojenia, czyli moździerzach Rak, armatohaubicach Krab oraz bojowych wozach piechoty Borsuk. Co istotne HSW chce nie tylko instalować zawieszenia oraz skrzynie biegów w swoich wyrobach, ale również produkować je na licencji. W tym celu firmy podpisały kilka dni temu porozumienie. – Ta umowa reguluje możliwości współpracy pomiędzy RENK i Hutą Stalowa Wola SA. Naszym zamiarem jest produkcja oraz testy takich elementów jak zespoły napędowe, skrzynie biegów i zawieszenia do naszych pojazdów bojowych, w naszym zakładzie w Stalowej Woli. Współpraca z firmą RENK pozwoli nam w najbliższej przyszłości zrealizować tę wizję – mówi Jan Szwedo, prezes HSW SA.

Ted Trzesniowski, dyrektor generalny RENK America, które z ramienia Grupy Kapitałowej RENK jest jedną ze stron porozumienia i dokona ewentualnego transferu technologii i wiedzy do polskiego przemysłu, podkreślał doskonałe relacje łączące Polskę i Stany Zjednoczone. – Umowa stanowi kolejny etap współpracy zarówno obronnej, jak i przemysłowej pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Polską. Umożliwia ona RENK America oferowanie opłacalnego, ale przede wszystkim sprawdzonego w boju rozwiązania dla pojazdów produkowanych w HSW SA i otwarcie się na możliwości produkcyjne w Polsce – zapewnił Ted Trzesniowski.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: plut. Tomasz Borsuk, HSW

dodaj komentarz

komentarze


Którą drogą do armii?
 
Bruksela przed szczytem
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Air Show ’25 – do zobaczenia
Lista trupich główek
Wojna o porządek świata
Walka w bliskim kontakcie to poważne wyzwanie
Rozmowy w Pałacu Prezydenckim o bezpieczeństwie
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Pierwsze Homary-K w Wojsku Polskim
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Jaką drogą po wojskowy indeks?
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Mocny sygnał od NATO
Palmiry – miejsce kaźni
Miliardy dla Ukrainy w nowym budżecie UE
Tajna misja polskiej agentki
Podwójny Półmaraton Komandosa
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Zachód przeciwko „korsarzom”
Rusza kwalifikacja wojskowa
Pierwszy skok
Abramsy pod dobrą opieką
Offset dla „Wisły”
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Szczury Pustyni dotarły do Polski
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Wojenny bohater na szubienicy
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Nowoczesna łączność dla armii
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Pies, który skoczył z aparatem tlenowym
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Dobrowolsi – czas start!
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Polska przystań brytyjskich jeńców
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Zamiana po włosku
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Wielki test w West Point coraz bliżej
Zimowy sprawdzian podchorążych
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Nowy szef CWCR
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Eurofightery znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO