moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rolls-Royce dla marynarzy

Koncern Rolls-Royce Holdings dostarczy zespoły napędowe – silniki wysokoprężne, agregaty prądotwórcze oraz system sterowania i monitoringu – do trzech fregat rakietowych Miecznik, które są budowane w Gdyni. Napęd każdego z okrętów będzie miał moc 33,6 MW i pozwoli osiągnąć prędkość maksymalną około 26 w., to mniej więcej tyle co 48 km/h.

Będąca częścią koncernu Rolls-Royce Holdings firma Rolls-Royce Solutions Gmbh jest największym na świecie producentem zespołów napędowych dla statków i okrętów. W silniki – skonstruowane na podstawie rozwiązań Rolls-Royce/MTU – wyposażane są zarówno statki pasażerskie i transportowe, jak i najnowocześniejsze okręty wojenne. Po tego typu rozwiązania sięgnęli m.in. konstruktorzy fregat rakietowych Typ-31 (projekt Arrowhead 140), budowanych przez Brytyjczyków. A teraz zdecydowali się na nie także inżynierowie pracujący nad polskimi fregatami rakietowymi o kryptonimie „Miecznik”, których konstrukcja również oparta jest na projekcie fregat Arrowhead 140.

Umowę dotyczącą napędów podpisali pod koniec 2023 roku Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stocznia Wojenna oraz Paul Röck, dyrektor sprzedaży dla sektora rządowego i przemysłowego w firmie Rolls-Royce Solutions Gmbh. Dokument
przewiduje, że w przyszłym roku koncern przekaże Polsce komponenty zespołu napędowego do pierwszej fregaty – ORP „Wicher”. Silniki do kolejnych będą dostarczane sukcesywnie wg postępów w budowie okrętów.

REKLAMA

Zespoły napędowe Mieczników będą skonfigurowane z układzie CODAD (Combined Diesel And Diesel) i będą się składać z czterech silników wysokoprężnych MTU 20V 8000 M71 (każdy o mocy 8,2 MW) oraz czterech agregatów prądotwórczych MTU 16V 2000 M41B (każdy o mocy 900 kW). Łączna moc takiego napędu ma wynieść około 33,6 MW i pozwoli jednostce osiągać prędkość maksymalną około 26 w., a prędkość „marszową” około 12 w. (pozwoli ona okrętowi bez uzupełniania paliwa pokonać odległość około 8000 Mm).

Zgodnie z harmonogramem programu budowy fregat rakietowych Miecznik, pierwszy z nich – ORP Wicher – ma wejść do służby w 2026 roku, drugi – ORP „Burza” w 2030 roku, a trzeci – ORP „Huragan” w 2031 roku.

Firma Rolls-Royce Solutions Gmbh podbija rynki swoimi produktami w dużej mierze dzięki istniejącej od 1909 firmie MTU-Motoren-und Turbinen-Union, nad którą Rolls-Royce przejął kontrolę w 2011 roku. Dostarcza ona na cały świat silniki zarówno do pojazdów wojskowych (czołgi czy transportery opancerzone), jak i jednostek pływających.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Jeśli nie Jastrząb, to…
 
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Wojsko inwestuje w Limanowej
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Hiszpański palimpsest
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Rakiety dla Jastrzębi
Kurs z dzwonem
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
V Korpus z nowym dowódcą
Zbrodnia made in ZSRS
Prawda o zbrodni katyńskiej
Weterani i bokser „Master”
Wojna w świętym mieście, epilog
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
NATO na północnym szlaku
Jak wyszkolić pilota F-16?
Zapomniana Legia Cudzoziemska
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Wojna w świętym mieście, część pierwsza
Święto wojskowego sportu
Szpej na miarę potrzeb
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
Mundury w linii... produkcyjnej
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Zmiany w dodatkach stażowych
Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Odstraszanie i obrona
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Prezydent Andrzej Duda w Forcie Stewart
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Animus Fortis, czyli mężny duch
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Choć odeszli, trwają w naszych myślach
Optyka dla żołnierzy
Wojna w świętym mieście, część druga
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Przygotowania czas zacząć
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Ocalały z transportu do Katynia
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
Ogień w podziemiu
Cena wolności
Psiakrew, harmata!
25 lat w NATO – serwis specjalny
Głos z katyńskich mogił

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO