moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Wielka droga” dostępna online

„Wielka droga” to pierwszy powojenny film o armii gen. Andersa i bitwie o Monte Cassino. Obraz łączący sceny fabularne z nagraniami dokumentalnymi przez lata był tzw. półkownikiem. PRL-owska cenzura zabroniła jego wyświetlania z powodów politycznych. Dziś można go oglądać na stronie Filmoteki Narodowej. Jej pracownicy przygotowali cyfrową rekonstrukcję obrazu z 1946 roku.

42 lata – tyle czasu minęło od powstania „Wielkiej drogi” w reżyserii Michała Waszyńskiego do pierwszych pokazów, początkowo w niewielkich, studenckich gronach. Po 1989 roku pokazano go w telewizji, jednak nigdy nie zdobył większej popularności. Teraz może się to zmienić, bo pracownicy Filmoteki Narodowej zrekonstruowali obraz w wersji cyfrowej i udostępnili w Internecie.

„Wielka droga” to dzieło szczególne. Polsko-włoski obraz opowiada historię fikcyjnych bohaterów: Adama i Ireny, jednak tłem ich losów są wiernie oddane wydarzenia historyczne – od wysiedleń na Syberię, przez formowanie armii gen. Władysława Andersa aż po bitwę o Monte Cassino. Reżyser sięgnął po materiały dokumentalne z czasów wojny, łącząc je ze scenami z udziałem aktorów. Główną rolę kobiecą zagrała ówczesna narzeczona, a później małżonka gen. Andersa – Irina Jarosewycz, występująca pod pseudonimem Renata Bogdańska. Także generał pojawia się w kilku scenach – gra samego siebie, choć jego nazwisko nie pada w filmie wprost.

REKLAMA

To między innymi postać gen. Andersa i kwestie związane z polityką ZSRR sprawiły, że choć film trafił do Polski już w 1962 roku, to pozostawał w zamkniętych zbiorach Filmoteki Narodowej i nie był prezentowany publiczności. Inaczej z kontrowersyjnymi wówczas wątkami poradzili sobie współproducenci filmu – Włosi. Przygotowali własną wersję, znacznie różniącą się od polskiej. – Włoska wersja była pozbawiona wielu scen, m.in. wycięto oryginalne zakończenie filmu, zamiast Lwowa pojawia się wątek Lublina, głównych bohaterów nie aresztują Sowieci, lecz niemieccy żołnierze. Można więc stwierdzić, że włoska wersja to tak naprawdę zupełnie inny film – mówi Grzegorz Krynicki, zastępca kierownika Działu Digitalizacji i Restauracji Zbiorów w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym.

Przywrócić jakość

Przed udostępnieniem filmu publiczności musiał on zostać zrekonstruowany cyfrowo. – To bardzo złożony proces, składający się z wielu etapów. W przypadku tego filmu szczególnie trudny, bo nie dysponowaliśmy oryginalnym negatywem, bazowaliśmy jedynie na dwóch dostępnych kopiach, w których obraz był miejscami mocno zniszczony – wyjaśnia Krynicki.

Pierwszy etap całego procesu rekonstrukcji to zeskanowanie dostępnego materiału. – Łącznie zeskanowaliśmy ponad 3000 m taśmy filmowej zawierające ponad 160 tys. klatek filmowych – mówi Krynicki. Kolejny krok to praca nad jakością obrazu, przede wszystkim jego stabilizacja i usunięcie wszelkich zabrudzeń i rys, które powstały wcześniej na taśmie filmowej. W trakcie prac usuwany jest również uciążliwy efekt migotania obrazu, co jest wynikiem różnic w poziomach jasności między poszczególnymi klatkami. Ostatni etap to korekcja koloru. W przypadku czarno-białego filmu, takiego jak „Wielka droga”, oznacza to pracę nad poprawą kontrastu między czernią a bielą. Elementem rekonstrukcji jest także restauracja cyfrowa dźwięku, czyli usunięcie zniekształceń i trzasków.

– W żaden sposób nie ingerujemy jednak w materiał źródłowy, to znaczy nie kolorujemy filmu, nie zmieniamy jego treści, dostosowujemy go do współczesnych standardów, ale z poszanowaniem ówczesnej estetyki – podkreśla Grzegorz Krynicki.

Zrekonstruowaną cyfrową wersję „Wielkiej drogi” można obejrzeć na stronie Filmoteki Narodowej.

Anna Pawłowska

autor zdjęć: Filmoteka

dodaj komentarz

komentarze


Bój o cyberbezpieczeństwo
 
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Husarz” wystartował
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Norwegowie na straży polskiego nieba
Right Equipment for Right Time
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
„Szczury Tobruku” atakują
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Wybiła godzina zemsty
Medycyna w wersji specjalnej
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Transformacja wymogiem XXI wieku
Ostre słowa, mocne ciosy
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Olympus in Paris
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Co słychać pod wodą?
Olimp w Paryżu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Od legionisty do oficera wywiadu
Święto podchorążych
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Setki cystern dla armii
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Transformacja dla zwycięstwa
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Wzmacnianie granicy w toku
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Zyskać przewagę w powietrzu
„Siły specjalne” dały mi siłę!
O amunicji w Bratysławie
Polskie „JAG” już działa
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Terytorialsi zobaczą więcej
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Czworonożny żandarm w Paryżu
Jaka przyszłość artylerii?
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Jesień przeciwlotników
Zmiana warty w PKW Liban
Karta dla rodzin wojskowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO