moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czołg będzie gotowy na listopadową paradę

Kilkaset pancernych części – od śrub po ciężkie stalowe płyty – wypełnia spory hangar. To w nim trwa remont blisko stuletniego unikalnego czołgu Renault FT 17, sprowadzonego z Afganistanu. Militarny zabytek weźmie udział w tegorocznej paradzie z okazji Święta Niepodległości.


– Czołg jest w 100 procentach oryginalny, nie ma w nim żadnych przeróbek, brakuje za to kilkudziesięciu części – tłumaczy Mirosław Zientarzewski, kierownik warszawskiego Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej, oddziału Muzeum Wojska Polskiego, które zajmuje się remontem sprowadzonego z Afganistanu Renault FT 17.

Zabytkowy francuski czołg, który walczył w polskiej armii w czasie wojny 1920 roku, trzy tygodnie temu trafił do stołecznego muzeum z poznańskiego Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. Minister obrony zdecydował, że pojazd wzbogaci warszawską ekspozycję. Najpierw jednak musi przejść gruntową renowacje.

– Rozkładamy czołg na części, każdy z elementów opisujemy i fotografujemy – opowiada Zientarzewski. Sprawdzane jest też, co będzie trzeba w pojeździe uzupełnić. Brakuje m.in. pancernych płyt osłaniających silnik – kompletu górnych i bocznej prawej, armaty Puteaux kal. 37 mm, „ogona”, czyli specjalnej konstrukcji montowanej z tyłu kadłuba pomagającej pokonywać okopy oraz kilku drobnych elementów np. uchwytu pokrywy.

Jednak największy problem będzie z odbudową układu napędowego. Pojazd nie ma silnika, a zachowane elementy, w tym skrzynia biegów, wymagają gruntownej naprawy. Muzealnikom zależy, aby brakujące elementy zastąpić oryginalnymi częściami z innych FT-17. Udało się to w przypadku płyty bocznej, którą muzeum miało w swoich zbiorach. – Części, których nie uda się nam dostać, będziemy odtwarzać zgodnie z dokumentacją, której wypożyczenie zadeklarowało Muzeum Broni Pancernej we francuskim Saumur – tłumaczy Zientarzewski.

Potem czołg czeka piaskowanie, malowanie, a na koniec montaż i ostateczne pokrycie farbą. Wóz dostanie taki sam kamuflaż, w jaki malowano te pojazdy we Francji, zanim dotarły do Polski w 1919 roku. Na razie trudno ocenić, ile będzie kosztował remont. – Najpierw musimy poznać wyceny wszystkich prac i kupić potrzebne części – wyjaśnia kierownik muzeum. Zdradza też, że placówka prowadzi rozmowy ze sponsorem, który jest zainteresowany sfinansowaniem remontu FT 17.

AD

autor zdjęć: Mirosław Zientarzewski

dodaj komentarz

komentarze

~pararescue
1363015260
hmm, wygląda jakby był nieco zardzewiały...
13-56-37-B9
~scoobydoopoznan
1362929880
bardzo ciekawy zardzewiały czołg.. . a co z gazetami typu:"Świat Młodych " ...
00-B3-ED-57

Strażacy ruszają do akcji
 
Ocalały z transportu do Katynia
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Prawda o zbrodni katyńskiej
Wojna w świętym mieście, część trzecia
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Rakiety dla Jastrzębi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Barwy walki
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
NATO na północnym szlaku
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Wojna w Ukrainie oczami medyków
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Zbrodnia made in ZSRS
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Odstraszanie i obrona
Charge of Dragon
Wojna w świętym mieście, część druga
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Święto wojskowego sportu
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Front przy biurku
Szarża „Dragona”
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Szpej na miarę potrzeb
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Głos z katyńskich mogił
Wojna w świętym mieście, epilog
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ramię w ramię z aliantami
Kurs z dzwonem
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Sprawa katyńska à la española
Optyka dla żołnierzy
Przygotowania czas zacząć
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Mundury w linii... produkcyjnej
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO on Northern Track
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
V Korpus z nowym dowódcą
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Kolejne FlyEle dla wojska
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Na straży wschodniej flanki NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO