moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Takim samolotem latał Hitler

Junkers Ju 52 był osobistym samolotem kanclerza III Rzeszy Adolfa Hitlera. Od kilku dni tego typu maszynę można oglądać w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Na wystawie znalazł się także brytyjski myśliwiec z lat 50. ubiegłego wieku – De Havilland Sea Venom.

Junkers Ju 52

Samoloty z krakowskiego muzeum to jedyne takie egzemplarze w Polsce. Maszyny należały do angielskiego Imperial War Museum, które wystawiło je na sprzedaż. – To była wielka okazja. Udało nam się je kupić za niezwykle korzystną cenę, która stanowiła zaledwie część wartości rynkowej samolotów – mówi Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego. Transport do Polski trwał trzy dni. Maszyny zostały w Anglii zdemontowane, zapakowane na ciężarówki i przywiezione pod Wawel. Od kilku dni można je oglądać w muzeum.

Junkers Ju 52 był produkowany w Niemczech, we Francji, Hiszpanii i na Węgrzech. W sumie zbudowano ponad 4,8 tys. egzemplarzy tego samolotu. Był używany jako samolot pasażerski i transportowy. Przez pewien czas był także samolotem bombowym Luftwaffe. Po wojnie służył głównie do transportu spadochroniarzy.

Ju 52 o nazwie „Immelmann II” był osobistym samolotem kanclerza III Rzeszy Adolfa Hitlera. Inny egzemplarz Ju służył w Chinach jako samolot przewodniczącego Rządu Narodowego i Narodowej Rady Wojskowej Czang Kaj-szeka. Z niemieckiego samolotu w latach 30. korzystały także Polskie Linie Lotnicze LOT.

– Krakowski eksponat pochodzi z powojennej licencyjnej produkcji francuskiej, samoloty nosiły wówczas oznaczenie Amiot AAC.1 Toucan. Służył jako transportowiec w portugalskim lotnictwie wojskowym do 1971 roku. Później trafił do Imperial War Museum w Duxford – wyjaśnia ekspert z Krakowa.

Brytyjski myśliwiec z lat 50. ubiegłego wieku – De Havilland Sea Venom.

Z kolei brytyjski myśliwiec Sea Venom, który również kupiło krakowskie muzeum, to maszyna opracowana na przełomie lat 1949 i 1950. W Krakowie jest prezentowana wersja morska myśliwca.

Sea Venomy służyły w lotnictwie marynarki brytyjskiej w latach 50. W pracach konstrukcyjnych brytyjskiej maszyny brali udział także polscy konstruktorzy: Stanisław Prauss i Wsiewołod Jakimiuk. Samolot doskonale się sprawdzał w lotach w każdych warunkach atmosferycznych.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w swoich zbiorach ma około 240 maszyn: samolotów, śmigłowców, szybowców, motoszybowców i lotni. Do najważniejszych eksponatów należy przedwojenny polski samolot PZL P.11c. Cenne są również: RWD-13, RWD-21 i PWS-26, a także samoloty z okresu pionierskiego oraz z czasów I wojny światowej, m.in. rosyjska łódź latająca Grigorowicz M-15 i Sopwith F.1 Camel. Zwiedzający mogą również obejrzeć dużą kolekcję silników lotniczych.

MKS

autor zdjęć: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

dodaj komentarz

komentarze

~graf61
1370420640
Nie takim, nie takim. Tamten miał statecznik, skrzydła i silniki...
F8-BE-BB-5A

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Terroryści na lotnisku
Spadochroniarze w operacji TALO
NATO on Northern Track
Kremlowska wirtualna korekta
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Sztandar dla cyberwojsk
Światowi liderzy o drodze do pokoju na Wschodzie
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Zaprojektuj mural o powstaniu
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Przesmyk w grze
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Podróż w ciemność
„Umieram jak Polak”
Policjanci szkolą wojsko
Najlepsze „tygrysy” są z Polski
Pokazali swoją siłę
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
AWACS-y dostarczone
Latający radar
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
„Pierwsza Drużyna” na start
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Trzy miecze pokoju
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Koszykarskie święto w Łodzi
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Ameryka daje wsparcie
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Inwestycja potrzebna jak tlen
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Dzień, który zmienił bieg wojny
Plan na szczyt
Jak rozbito więzienie w Końskich
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Wkrótce certyfikacja WOT-u
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Ratownicy na medal
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
AW149 wkrótce „made in Poland”
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Wyrwali się z niemieckiego kotła
Equipment Tailored to the Needs
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Osiodłać krowę”
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
„Czarownice” nad Londynem
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Baltops dla bezpiecznego Bałtyku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Więcej niż szkolenie TCCC
Docenić „misjonarzy”
Gortat Team vs drużyna NATO
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Baltops” – moc na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO