moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nocny lot po serce

Z Krakowa do Warszawy i z powrotem. W międzyczasie zabieg pobrania narządów od zmarłego dawcy. Czas – niespełna dziewięć godzin – wojskowi piloci z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego po raz kolejny nieodpłatnie transportowali organy do przeszczepu w ramach „Akcji Serce”.

Wezwanie przyszło w środku nocy. O godzinie 3.39 samolot CASA C-295M należący do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie poderwał się z miejscowego lotniska i skierował w stronę Warszawy. Na pokładzie, oprócz żołnierzy, znajdowali się specjaliści od transplantologii z Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II. Mieli pobrać serce do przeszczepu. Czekał na nie jeden z pacjentów placówki. Ostatecznie organ trafił do Krakowa krótko po 12.00.

– W tym roku z pomocy wojska korzystamy już po raz trzeci – przyznaje Irena Milaniak, koordynator transplantacyjny krakowskiego szpitala. – Robimy to w najtrudniejszych, bardzo pilnych sytuacjach. Ze względów finansowych nie korzystamy z innego transportu lotniczego – dodaje.

Wojskowy samolot po organy do przeszczepu po raz pierwszy poleciał jeszcze w połowie lat 80. Od tej pory piloci wykonali niezliczoną ilość podobnych misji – łącznie w powietrzu spędzili przeszło siedem tysięcy godzin. Od niedawna loty odbywają się w ramach „Akcji Serce”. Jest ona wynikiem umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a resortem zdrowia. – Wojskowe samoloty transportują organy za darmo – podkreśla mjr Jakub Block, zastępca rzecznika Dowództwa Sił Powietrznych.

Ze strony Sił Powietrznych w „Akcji Serce” biorą udział maszyny 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Kiedyś były to samoloty An-26, teraz CASY – wyjaśnia kpt. Maciej Nojek, rzecznik bazy. W każdym momencie, niezależnie od pory dnia i nocy, na sygnał do lotu oznaczonego statusem „Hospital Flight” czeka jedna załoga. – Od momentu alarmu ma ona dwie godziny na przygotowanie do misji i start – tłumaczy kpt. Nojek. Piloci z Krakowa transportowali już organy ze wszystkich stron Polski. – Lataliśmy do Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Katowic. Bardzo często lot zahacza o kilka miast – tłumaczy kpt. Nojek.

Tym razem trasa była stosunkowo krótka, wybrała się w nią  wyjątkowo doświadczona załoga. Jej dowódcą był kpt. Jan Romanek, który po organy do przeszczepu latał jeszcze samolotem AN-26. – Na koncie mam już przeszło 20 takich misji – przyznaje. Dziś na pokładzie CASY towarzyszyli mu por. Krzysztof Kowalczuk, chor. Andrzej Kwiecień i chor. Paweł Dudek.

W „Akcji Serce” biorą też udział samoloty należące do Marynarki Wojennej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Mirosław Cyryl Wójtowicz

dodaj komentarz

komentarze


Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
 
Nowe pojazdy dla armii
Polskie „JAG” już działa
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Zmiana warty w PKW Liban
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Strategiczne partnerstwo
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Namiastka selekcji
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Szef MON-u o podkomisji smoleńskiej
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Odznaczenia dla amerykańskich żołnierzy
Zagrożenie może być wszędzie
Jak dowodzić plutonem szturmowym? Nowy kurs w 6 BPD
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Karta dla rodzin wojskowych
Żeby nie poddać się PTSD
Żołnierze, zdaliście egzamin celująco
Święto marynarzy po nowemu
Olimp w Paryżu
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Polska liderem pomocy Ukrainie
Ostrogi dla polskich żołnierzy
Rajd pamięci i braterstwa
Ogień nad Bałtykiem
Rosomaki na Litwie
„Bezpieczne Podlasie” na półmetku
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Witos i spadochroniarze
Rumunia, czyli od ćwiczeń do ćwiczeń
Nominacje generalskie na 106. rocznicę odzyskania niepodległości
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
The Power of Buzdygan Award
Ile GROM-u jest w „Diable”?
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Breda w polskich rękach
Olympus in Paris
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Byłe urzędniczki MON-u z zarzutami
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Polski wkład w F-16
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Szkolenie 1000 m pod ziemią
Kleszcze pod kontrolą
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Ostre słowa, mocne ciosy
Polsko-czeska współpraca na rzecz bezpieczeństwa
Snipery dla polskich FA-50
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Czworonożny żandarm w Paryżu
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO