moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Gigantyczne ładunki na spadochronach

Do dziś na Pustynię Błędowską zostanie zrzuconych osiem ton ładunków. Spadochroniarze z 6 Brygady Powietrznodesantowej i lotnicy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego szkolą się z desantowania ciężkich zasobników. Każdy z zasobników waży średnio 700 kg i spada na ziemię z samolotu C-295M lecącego na wysokości około 250 metrów.

We wtorek przed południem transportowiec C-295M z zasobnikiem ważącym 770 kg poderwał się z lotniska w Balicach. Kilka minut później załoga była już gotowa do zrzutu. Samolot lecący z prędkością około 220 km/h przechylił się lekko i ładunek wyjechał po zamontowanych na pokładzie rolkach. Desantowanie rozpoczęło się na wysokości około 250 m, a spadanie zasobnika trwało tylko kilkanaście sekund. Ładunek wylądował w precyzyjnie wyznaczonym miejscu na Pustyni Błędowskiej.

W szkoleniu z desantowania ciężkich ładunków, czyli zrzutu tzw. tary ciężkiej, uczestniczą żołnierze z 6 Brygady Powietrznodesantowej oraz załogi z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. Kolejne ładunki zrzucano na pustynię w środę i czwartek.

Przygotowanie pierwszych zasobników CDS (Conteiner Delivery System) zajęło spadochroniarzom cały wtorkowy poranek. To czasochłonna czynność, a ułożenie pakunku i załadowanie go na pokład wojskowego samolotu CASA nie jest proste. Do tego trzeba przygotować ważący 56 kg spadochron. Jego czasza ma prawie 400 m2 powierzchni.

Kwalifikacje do wykonywania tego zadania ma wyłącznie 12 żołnierzy 6 Brygady Powietrznodesantowej z Krakowa oraz niewielu techników załadunku z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego (latających samolotami CASA i Hercules). Składania spadochronów towarowych oraz pakowania ładunków spadochroniarze uczyli się na kursach w Hiszpanii, Kanadzie i USA. Lotnicy kursy kończyli w Polsce i za granicą. Załogi muszą trenować zrzut ładunków przynajmniej co pół roku. Po tym czasie tracą uprawnienia i muszą na nowo przechodzić skomplikowane szkolenie.

Spadochroniarze przygotowują duże ładunki do zrzutu kilka razy w roku. Po trzech latach od ukończenia zagranicznych kursów powinni przejść krajową weryfikację swoich umiejętności. Większość z nich egzaminy z tym związane będzie zdawać w przyszłym roku.

Dlaczego 6 Brygada Powietrznodesantowa szkoli się ze zrzutów ciężkich ładunków? – Musimy się przygotować do wykonywania zadań zgodnie z naszym wojennym przeznaczeniem. Jako jednostka powietrznodesantowa na pole walki transportujemy się na spadochronach, a desantowanie ładunków to jedyna skuteczna metoda dostarczania i uzupełniania środków bojowych walczącemu wojsku – mówi kpt. Radosław Nawrocki, oficer ds. bezpieczeństwa desantowania 6 BPD.

Podczas działań wojennych w zasobnikach CDS można zrzucać paliwo, wodę, broń i amunicję. Na potrzeby szkolenia żołnierze desantują balast, tak by ładunek miał odpowiednią wagę.

Zrzut ładunków praktykowany jest także przez naszych sojuszników podczas prowadzonych operacji. W ten sposób zaopatrzenie, w tym jedzenie, wodę i paliwa dostarczają w Afganistanie na przykład Amerykanie.

Spadochronowe zrzuty towarowe po raz pierwszy odbyły się według polskich przepisów w grudniu ubiegłego roku. Wcześniej desant tary organizowany był zgodnie z hiszpańskimi unormowaniami. Od dwóch lat 6 Brygada Powietrznodesantowa pracuje nad przygotowaniem polskiej dokumentacji pozwalającej na używanie tary desantowej. Trwają ostatnie prace nad wypracowaniem procedur zrzutu jeszcze cięższych, bo dwutonowych platform PDS (Platform Delivery System).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Olimp w Paryżu
 
Kim byli obrońcy Poczty Polskiej w Gdańsku?
Działania wojska w warunkach pokoju
Lekarze z poligonu
Olimp gotowy na igrzyska!
Nowoczesne gogle noktowizyjne od PCO
Czworonożny żandarm w Paryżu
Siła dronów
Srogie oblicze boga wojny
MSPO szansą dla polskiej zbrojeniówki
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Koniec poszukiwań obiektu, który miał wlecieć w polską przestrzeń
Na siódmym torze po siódmy medal
Skok na głęboką wodę
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Zarost i tatuaże dozwolone
Gość specjalny MSPO – Ukraina
Sejm podziękował za służbę na granicy
Awanse za olimpijskie medale
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Szef MON-u z wizytą w Waszyngtonie
Odyseja 20 Pułku Piechoty
Delfin z Bałtyku
Apel kadetów na MSPO
Wypadek na granicy
Weterani na MSPO
Wojsko na kieleckich targach
PGZ na MSPO
Polska musi być już zawsze zwycięska
Kontenery szczelne elektromagnetycznie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Radar dalekiego zasięgu Warta na finiszu badań
Apokalipsa ’39 – dzień pierwszy
Rządowa propozycja budżetu na 2025 rok
Do abordażu!
Powrót pancernego tarana
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Olympus in Paris
Kosmiczna rewolucja
Posłowie o efektach szczytu NATO
Nowoczesna armia, silny przemysł
Intensywna modernizacja
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Waran WD, czyli dowódca uniwersalny
Jaki będzie Krab 2.0?
Kamizelka Spitfire z jeszcze lepszą ochroną
MSPO 2024 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rejs ku nowym zdolnościom
Zdalnie Sterowane Moduły Uzbrojenia ZM „Tarnów”: nowe możliwości bojowe dla czołgów K2PL
Kolejne pociski Spike produkowane w Polsce?
Piorun w nowej odsłonie
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Konstelacja satelitów spod znaku WB
MSPO ’24 pod znakiem bezzałogowców
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
Szef MON-u podsumowuje tegoroczne targi zbrojeniowe
Londyn o „Tarczy Wschód”
W drogę na Westerplatte
Grot A3 – czy spodoba się żołnierzom?
Terytorialsi na ratunek
Niemiecka agresja
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Dobry kierunek dla sił powietrznych
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Odkrycie (z) Wilka
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Cywilu, aplikuj na kurs i zostań podoficerem
Zwiadowcy z WOT-u na podium
Szef MON-u nagrodzony przez Forum Ekonomiczne
SA-35, czyli nowość od PGZ
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Rakieta i radiostacja zdobyły najważniejsze nagrody MSPO
Pokoleniowy rajd weteranów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO