moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 z Łasku zmieniły bazę

Przez miesiąc kilkanaście samolotów F-16 i osiemdziesięciu żołnierzy – pilotów i techników z bazy lotniczej w Łasku służyć będzie w Krzesinach. Dziś ostatnie Jastrzębie wylądowały w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Powodem „przeprowadzki” jest remont pasa startowego w Łasku.



– Przebazowanie rozpoczęło się w piątek, a ostatnie nasze „efy” doleciały do Krzesin w poniedziałek – potwierdza mjr Andrzej Truskowski z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.
Podczas nieobecności samolotów w Łasku dokładnie zostanie sprawdzona jakość tamtejszego pasa startowego. Miesięczny remont uniemożliwia szkolenie pilotów. By trening w powietrzu odbywał się bez niepotrzebnych przerw, wszystkie samoloty F-16 będą startować i lądować w Krzesinach. Poza samolotami jednostkę opuściło także osiemdziesięciu lotników: pilotów i techników z personelu naziemnego.

W lipcu podobną roszadę wykonali piloci i technicy z Krzesin. Z powodu konserwacji pasa startowego na miesiąc przenieśli się do bliźniaczej jednostki w Łasku. – Teraz mamy u siebie przeszło czterdzieści samolotów. Będzie się więc dużo działo w powietrzu – przyznaje por. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Oficer wyjaśnia, że pogodzenie szkolenia wszystkich pilotów i zaplanowanie lotów w przypadku tylu maszyn jest trudne, ale możliwe. – To nie pierwsza taka wymiana, więc mamy już duże doświadczenie. Piloci z obu baz będą się szkolić wspólnie. To dobra okazja, być ćwiczyć misje typu air policing, przechwytywania w powietrzu i loty rozpoznawcze – dodaje por. Nanuś.

Żołnierze przyznają, że przegląd lotniskowej infrastruktury to procedura standardowa. Każdego dnia, przed rozpoczęciem lotów, pas startowy i drogi kołowania są sprawdzane przez żołnierzy, więc drobne usterki usuwane są na bieżąco. Większy remont na lotnisku odbywa się zawsze raz w roku, przeważnie latem.

– Zwykle chodzi o uszczelnienie drogi startowej. W miejscu lądowania, gdzie samolot z dużą prędkością i siłą uderza o ziemię, może wykruszyć się beton – wyjaśnia rzecznik 31 Bazy.
St. chor. sztab. Adam Butlański, rzecznik 16 Batalionu Remontu Lotnisk (jednostka ta remontowała pas w Krzesinach), tłumaczy, że najważniejsze prace konserwacyjne dotyczą właśnie pęknięć betonu i uzupełniania masy w szczelinach dylatacyjnych. Poza tym usuwane są także uszkodzenia przy krawędziach pasa. Prace remontowe na płycie lotniska w Łasku mają się zakończyć pod koniec września lub na początku października.

Samoloty F-16 w Polsce latają od 2006 roku. W sumie z biało-czerwoną szachownicą jest 48 samolotów tego typu. 32 maszyny stacjonują w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, a 16 w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. „Jastrzębiami” lata ok. 60 polskich pilotów. Większość z nich wyszkoliła się w Stanach Zjednoczonych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Laskowski

dodaj komentarz

komentarze


Czego można się nauczyć od żołnierzy?
 
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
Pokazali bojowego ducha
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Polki pobiegły po srebro!
Piedimonte – samobójcza misja
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Zawsze gotowi do pomocy
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
WAM wraca po latach
Serwis K9 w Polsce
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Wojna w świętym mieście, epilog
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Broń Hitlera w rękach AK
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mobilne dowodzenie
Podróż po AWACS-ie
Flota Bayraktarów w komplecie
They Will Check The Training Results in Combat
Po śladach polskich bohaterów
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
„Ryś” z laserem
Nowe zadania szefa SKW
Pływacy i maratończycy na medal
Ostatnia droga Pileckiego
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Ameryka daje wsparcie
By Polska była bezpieczna
Wszystkie misje AWACS-a
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przysięga w Limanowej
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Pierwsza Drużyna” na start
„Grand Quadriga ‘24”
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Cień atomowej zagłady
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Nie szpital, a instytut
NATO on Northern Track
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Dwie dekady ulepszania Sojuszu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO