moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie Su-22 w Czechach

Trzy samoloty myśliwsko-bombowe Su-22, piloci i technicy obsługi naziemnej z 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego polecieli dzisiaj na wojskowe ćwiczenia do Czech. Przez dwa tygodnie podczas natowskich manewrów „Ramstein Rover” polscy lotnicy będą współpracować z pilotami z kilkunastu państw Sojuszu.


– Będziemy wykonywać loty z realnym uzbrojeniem, czyli z bombami LBOB-100 oraz amunicją do działek NR-30 – mówi pilot Su-22, ppłk Robert Kantowicz, dowódca polskiego komponentu w Czechach.

Dwutygodniowe międzynarodowe ćwiczenia „Ramstein Rover” organizuje Dowództwo Komponentu Powietrznego NATO. Do udziału we wspólnym szkoleniu zaproszono przedstawicieli 16 państw Sojuszu Północnoatlantyckiego. Polskie lotnictwo będą reprezentować trzy myśliwsko-bombowe Su-22. Razem z samolotami do czeskiej bazy Namest polecieli piloci: ppłk Robert Kantowicz, mjr Roman Stefaniak, kpt. Dominik Łuczak, kpt. Radosław Leszczyk, por. pil. Marcin Sulecki. Podczas manewrów wspomagać ich będzie kilkudziesięciu żołnierzy obsługi naziemnej. Wszyscy lotnicy reprezentują 21 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. – Będziemy wykonywać loty zgodnie ze scenariuszem dowództwa ćwiczenia. W planie są dwie misje lotnicze dziennie – mówił tuż przed startem ppłk Kantowicz.

Polacy będą wykonywać zadania bliskiego wsparcia pola walki CAS (Close Air Support) na poligonie Libawa. Szkolić się będą wspólnie z JTAC-ami, czyli żołnierzami naprowadzającymi samoloty na cele na ziemne. Do Świdwina wrócą 20 września.

Ostatnie międzynarodowe szkolenie pilotów i Su-22 odbyło się w maju. Wówczas trzy samoloty z bazy w Świdwinie wzięły udział w ćwiczeniach estońskich sił zbrojnych „Spring Storm-13”. Wykonywali tam zadania CAS i przechwycenia w powietrzu (Air Interdiction).

Su-22 to najstarsze bojowe samoloty w lotnictwie polskim. Niegdyś służyły na wojskowych lotniskach w Powidzu, Mirosławcu, Świdwinie i w Pile. Obecnie polskie Siły Powietrzne mają około 35 egzemplarzy tych maszyn. Wszystkie służą w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Samoloty mają być eksploatowane do końca 2016 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Mariusz Adamski

dodaj komentarz

komentarze


„Szczury Tobruku” atakują
 
Transformacja dla zwycięstwa
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Karta dla rodzin wojskowych
Jaka przyszłość artylerii?
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Jesień przeciwlotników
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Od legionisty do oficera wywiadu
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Święto podchorążych
Transformacja wymogiem XXI wieku
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Olimp w Paryżu
Co słychać pod wodą?
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Bój o cyberbezpieczeństwo
Norwegowie na straży polskiego nieba
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiana warty w PKW Liban
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
O amunicji w Bratysławie
Terytorialsi zobaczą więcej
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Polskie „JAG” już działa
Wybiła godzina zemsty
Olympus in Paris
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wzmacnianie granicy w toku
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Ostre słowa, mocne ciosy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zyskać przewagę w powietrzu
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Right Equipment for Right Time
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Husarz” wystartował
Setki cystern dla armii
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Medycyna w wersji specjalnej
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO